Page 36 - Thesis_Lavrys
P. 36
36
зчеплюються один з одним, тобто відбувається «заїдання». Після того, як
прикладена сила перевищує міцність адґезивного зчеплення, з’єднання
руйнуються під час переміщення контактуючих поверхонь, що має назву
«ковзання». Якщо поведінка «заїдання – ковзання» повторюється,
спостерігаємо нерівномірні коливання коефіцієнту тертя [76].
Низький опір до абразивного зношування спричинений низькою
поверхневою мікротвердістю та низьким модулем пружності титану [77].
Також в результаті високої хімічної активності титановий сплав поглинає
водень з утворенням сполуки змінного складу TiH , що призводить до
x
зниження опору водневому зношуванню [77]. Фретинг-зношування титану є
досить нестабільним, оскільки під час такого тертя реалізуються одночасно
декілька механізмів зношування (абразивний, адґезивний, окислювальний,
втомний, водневий та ін.) [78].
Оскільки триботехнічні характеристики деталей визначаються
властивостями поверхні, зокрема фізико-механічними та хімічними, то для
застосування титанового сплаву ВТ22 у вузлах тертя необхідно змінити ці
властивості в потрібному напрямку. Тому на практиці на всі елементи вузлів
тертя з титанового сплаву ВТ22 піддають поверхневому зміцненню.
Так, для прикладу, для забезпечення надійної передачі високого тиску
гідравлічної рідини з нерухомих агрегатів гідросистеми до рухомих на шасі
була сконструйована шарнірна гідропроводка з титанового сплаву ВТ22
(рис. 1.7). Оскільки шарнір передбачає переміщення, тиск в середині шарніра
становив 150 атм, то рухомі робочі поверхні потрібно захистити від зносу. За
основу був взятий досвід розробки конструкції титанових гідроциліндрів, які
були вперше застосовані в літаках марки Ан-128, тобто на робочу поверхню
шарніра наносили гальванічне покриття хрому. На самому початку
експлуатації гідрошарнірів було виявлено підтікання гідрорідини крізь
гумове ущільнення, хоча слідів зносу не було. Підтікання рідини крізь
ущільнення в гідроциліндрах, які на той момент експлуатувалися вже кілька
років, не спостерігалося. При більш детальних дослідженнях було