Page 34 - Thesis_Lavrys
P. 34

34

                  з цим, практично неможливо знайти універсальний спосіб захисту елементів

                  конструкцій  від  зношування,  і  тому  необхідний  індивідуальний  підхід  до

                  кожного вузла тертя [64-66].

                         Титановим  сплавам  притаманні  низькі  триботехнічні  характеристики.

                  Для  прикладу,  якщо  врахувати,  що  конструкції,  які  працюють  внаслідок

                  переміщення їх елементів, виготовленні зі сплаву ВТ22 (система управління

                  літаком,  шасі,  гідросистема  і  т.д.),  то  стає  зрозумілим  важливість

                  забезпечення  їх  надійного  функціонування.  Це  пов’язано  з  тим,  що

                  підвищене  зношування  деталей  в  трибопарах  в  одних  випадках  порушує

                  герметичність робочого простору, в других – нормальний режим мащення, в

                  інших – призводить до втрати кінематичної точності механізму, що погіршує

                  керування  літаком  і  знижує  безпеку  польоту.  Також  зношування  і

                  пошкодження  поверхонь  знижують  опір  утомі  деталей  і  можуть  бути

                  причиною  їх  руйнування  навіть  за  незначних  концентраторів  напружень  і


                  надто  низьких  номінальних  навантажень.  Підвищене  зношування  порушує
                  нормальну  взаємодію  деталей  у  вузлах,  може  викликати  значні  додаткові


                  навантаження,  удари  в  з’єднаннях  і  вібрації,  стати  причиною  раптових
                  руйнувань.  Заїдання  і  заклинювання  деталей  може  привести  до  аварійної


                  ситуації [16, 31, 64-66].
                         Для  прикладу,  у  конструкції  механізму  управління  закрилками  літака


                  Ан-124  «Руслан»  рейки  були  виготовлені  з  титанового  сплаву  ВТ22  на
                  відміну  від  попередніх  конструкцій  зі  сталі  40ХНМА,  що  дало  можливість


                  значно  збільшити  ресурс  і  виключити  корозію  і  сколювання  хромового

                  покриття, характерних для сталевих деталей [67]. Проте, при напрацюванні

                  близько  6000  польотів  (більше  призначеного  ресурсу  літака),  в  зонах

                  розміщення  каретки  при  зльоті,  посадці  і  крейсерському  режимі  були

                  виявлені  неприпустимі  лунки  зношування  від  роликів  каретки  (рис.  1.6).

                  Механізм такого зношування – фретинг [31].
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39