Page 34 - Thesis_Lavrys
P. 34
34
з цим, практично неможливо знайти універсальний спосіб захисту елементів
конструкцій від зношування, і тому необхідний індивідуальний підхід до
кожного вузла тертя [64-66].
Титановим сплавам притаманні низькі триботехнічні характеристики.
Для прикладу, якщо врахувати, що конструкції, які працюють внаслідок
переміщення їх елементів, виготовленні зі сплаву ВТ22 (система управління
літаком, шасі, гідросистема і т.д.), то стає зрозумілим важливість
забезпечення їх надійного функціонування. Це пов’язано з тим, що
підвищене зношування деталей в трибопарах в одних випадках порушує
герметичність робочого простору, в других – нормальний режим мащення, в
інших – призводить до втрати кінематичної точності механізму, що погіршує
керування літаком і знижує безпеку польоту. Також зношування і
пошкодження поверхонь знижують опір утомі деталей і можуть бути
причиною їх руйнування навіть за незначних концентраторів напружень і
надто низьких номінальних навантажень. Підвищене зношування порушує
нормальну взаємодію деталей у вузлах, може викликати значні додаткові
навантаження, удари в з’єднаннях і вібрації, стати причиною раптових
руйнувань. Заїдання і заклинювання деталей може привести до аварійної
ситуації [16, 31, 64-66].
Для прикладу, у конструкції механізму управління закрилками літака
Ан-124 «Руслан» рейки були виготовлені з титанового сплаву ВТ22 на
відміну від попередніх конструкцій зі сталі 40ХНМА, що дало можливість
значно збільшити ресурс і виключити корозію і сколювання хромового
покриття, характерних для сталевих деталей [67]. Проте, при напрацюванні
близько 6000 польотів (більше призначеного ресурсу літака), в зонах
розміщення каретки при зльоті, посадці і крейсерському режимі були
виявлені неприпустимі лунки зношування від роликів каретки (рис. 1.6).
Механізм такого зношування – фретинг [31].