Page 33 - Thesis_Lavrys
P. 33
33
1.3 Триботехнічні характеристики титанових сплавів
Досвід експлуатації літаків і аналіз експлуатаційних руйнувань
деталей, виготовлених з титанових сплавів, показує, що переважаюча
кількість випадків виходу з ладу агрегатів можна розділити на три основні
типи: утомне руйнування, зношування та фретинг [61-66].
Утомні руйнування характерні для високонавантажених деталей літака,
що працюють в умовах динамічних знакозмінних навантажень. З огляду на
те, що в даний час є досить надійний методичний інструментарій розрахунку
конструкцій на втому, поява експлуатаційних втомних руйнувань свідчить
про прорахунки конструктора і рахується конструктивним браком або
впливом неврахованих зовнішніх чинників. До останніх відносять
виробничо-технологічні порушення, вплив зовнішніх факторів, особливо їх
комбінацію (невраховані навантаження, вплив зовнішнього середовища,
позаштатні перевантаження та ін.). Для запобігань втомним руйнуванням
виконують «посилення» деталей шляхом збільшення міцності, розмірів або
жорсткості з метою зниження діючих навантажень нижче порогових для
даного матеріалу. Попередню оцінку втомної міцності особливо
відповідальних агрегатів проводять за результатами стендових випробувань,
що імітують зовнішні впливи на досліджуваний об'єкт [31, 63].
На відміну від утоми, вихід з ладу вузлів конструкцій через
зношування і фретинг попередньо розрахувати неможливо, стендові і
лабораторні випробування дають приблизний результат в силу
багатофакторності зовнішніх чинників, тому відповідь на питання живучості
вузлів тертя дає тільки експлуатація [31].
Важливість питання надійності вузлів тертя підтверджується такими
цифрами: більше 50% випадків виходу з ладу вузлів і агрегатів літака
пов'язана зі зношуванням рухомих шарнірних з'єднань, 90% деталей, що
ремонтуються – результат зношування вузлів тертя [16, 31, 64]. Вузли тертя в
літаку схильні до значних вібраційних навантажень, впливу зовнішніх
факторів (пил, істотні перепади температур від -60 до 100ºС та ін.). У зв'язку