Page 33 - Thesis_Lavrys
P. 33

33

                         1.3 Триботехнічні характеристики титанових сплавів



                         Досвід  експлуатації  літаків  і  аналіз  експлуатаційних  руйнувань

                  деталей,  виготовлених  з  титанових  сплавів,  показує,  що  переважаюча

                  кількість випадків виходу з ладу агрегатів можна розділити на три  основні

                  типи: утомне руйнування, зношування та фретинг [61-66].

                         Утомні руйнування характерні для високонавантажених деталей літака,

                  що працюють в умовах динамічних знакозмінних навантажень. З огляду на

                  те, що в даний час є досить надійний методичний інструментарій розрахунку

                  конструкцій  на  втому,  поява  експлуатаційних  втомних  руйнувань  свідчить

                  про  прорахунки  конструктора  і  рахується  конструктивним  браком  або

                  впливом  неврахованих  зовнішніх  чинників.  До  останніх  відносять

                  виробничо-технологічні  порушення,  вплив  зовнішніх  факторів,  особливо  їх

                  комбінацію  (невраховані  навантаження,  вплив  зовнішнього  середовища,

                  позаштатні  перевантаження  та  ін.).  Для  запобігань  втомним  руйнуванням

                  виконують  «посилення»  деталей  шляхом  збільшення  міцності,  розмірів  або

                  жорсткості  з  метою  зниження  діючих  навантажень  нижче  порогових  для

                  даного  матеріалу.  Попередню  оцінку  втомної  міцності  особливо

                  відповідальних агрегатів проводять за результатами стендових випробувань,

                  що імітують зовнішні впливи на досліджуваний об'єкт [31, 63].

                         На  відміну  від  утоми,  вихід  з  ладу  вузлів  конструкцій  через

                  зношування  і  фретинг  попередньо  розрахувати  неможливо,  стендові  і

                  лабораторні       випробування         дають      приблизний        результат      в    силу

                  багатофакторності зовнішніх чинників, тому відповідь на питання живучості

                  вузлів тертя дає тільки експлуатація [31].

                         Важливість  питання  надійності  вузлів  тертя  підтверджується  такими

                  цифрами:  більше  50%  випадків  виходу  з  ладу  вузлів  і  агрегатів  літака

                  пов'язана  зі  зношуванням  рухомих  шарнірних  з'єднань,  90%  деталей,  що

                  ремонтуються – результат зношування вузлів тертя [16, 31, 64]. Вузли тертя в

                  літаку  схильні  до  значних  вібраційних  навантажень,  впливу  зовнішніх

                  факторів (пил, істотні перепади температур від -60 до 100ºС  та ін.). У зв'язку
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38