Page 31 - Thesis_Lavrys
P. 31

31

                         1.2 Високоміцний сплав ВТ22 у конструкціях літаків марки «Ан»



                         Високоміцний титановий сплав ВТ22 створений на основі системи Ti–

                  5Al–5Mo–5V–1,5Cu–Fe  та  у  відпаленому  стані  відноситься  до  двофазних

                  (α+β)  титанових  сплавів.  Використання  сплаву  ВТ22  (В.М.  Моісеєв,

                  А.І. Хорєв.  Пат.  ВИАМ  2082802)  у  вітчизняному  пасажирському  та

                  транспортному  літакобудуванні  почалося  з  середини  сімдесятих  років  [38].

                  На даний час це один із найпопулярніших сплавів у літакобудуванні [57–59].

                         Сплав  ВТ22  –  найміцніший  із  промислових  двофазних  титанових

                  сплавів  як  у  відпаленому  (1100…1250 МПа),  так  і  в  термічно  зміцненому

                  стані (1200…1350 МПа). У стабільному стані сплав містить від 45 до 50% β-

                  фази  і  має  досить  високий  ступінь  гетерогенності  структури.  Наявність  у

                  сплаві  великої  кількості  β-стабілізаторів  забезпечує  йому  хорошу

                  прогартовуваність і ефективне зміцнення в перетинах до 150 мм, що дозволяє

                  проводити  зміцнювальну  термообробку  в  заготовці,  а  потім  виготовляти

                  деталь шляхом механічної обробки. Сплав володіє хорошою технологічною

                  пластичністю в процесі гарячої обробки тиском. З нього одержують прутки,

                  профілі,  труби,  поковки,  штамповки,  плити  [38,  59].  Використовується  для

                  виготовлення  широкого  набору  високонавантажених  деталей  і  конструкцій

                  літака, які можуть працювати тривалий час до температур 350...400ºС.

                         Завдяки  високій  питомій  міцності,  яка  зберігається  за  підвищених

                  температур (рис. 1.4), титановий сплав ВТ22 ефективно замінив високоміцну

                  сталь  30ХГСНА  (питома міцність  сплаву  ВТ22  на  10%  більша,  ніж  у  сталі

                  30ХГСНА) у конструкціях шасі, в тому числі і зварних, літаків марок Ан-124,

                  Ан-225  і  інші  [16,  28,  31].  Високоміцний  титановий  сплав  ВТ22

                  використовують  також  для  виготовлення  деталей  і  конструкцій  механізації

                  крила, пілонів, компенсаційних пружин і ін. Слід особливо відзначити велику

                  ефективність використання високоміцного титанового сплаву ВТ22 в якості

                  болтів, гвинтів та інших деталей кріплення.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36