Page 35 - Thesis_Lavrys
P. 35
35
Рисунок 1.6. – Загальний вигляд рейки управління закрилками з лунками
зносу [31].
Такі низькі триботехнічні характеристики титанового сплаву ВТ22, та і
всіх титанових сплавів загалом, обумовленні низьким опором до адґезивного,
абразивного, водневого та фретинг зношувань [66-78].
Наприклад, адґезивне зношування спричинене тим, що відносно тонка
природна оксидна плівка на поверхні сплаву легко руйнується під час тертя,
в результаті чого на контактній поверхні деталей з меншою твердістю
матеріалу утворюються хаотично розташовані вириви, а на зразках з більшою
твердістю – налипання [68, 71-73]. Також такому виду зношування сприяє
ряд інших властивостей титану: підвищена пружна деформація, низька
теплопровідність, висока хімічна активність і т.д. Руйнування матеріалу, що
відбуваються в результаті адґезивного зношування титану носять глибинний
характер [74]. Застосування мастильних матеріалів для підвищення
адґезивної зносотривкості титану, в тому числі з антифрикційними
додатками, є мало ефективним, оскільки завдяки високій поверхневій
активності титан дуже інтенсивно утворює оксидні плівки (хемосорбція
кисню) і абсорбує гази з довкілля (активована фізична абсорбція газів), в
результаті чого активна поверхня титану втрачає здатність адсорбувати
застосовуванні в промисловості види мастил [75].
В роботі [76] така адґезивна поведінка означена як «заїдання –
ковзання». На першому етапі процесу зношування реальна площа контакту
зростає з ростом тангенціальної сили через ріст адґезивних зв’язків між
поверхнями, що труться. Робочі поверхні титану та матеріалу контртіла