Page 77 - Кулик В.В.
P. 77

77

                  незалежно  від  вмісту  вуглецю  у  колісній  сталі  під  час  гальмування  на

                  поверхні  ободу  колеса  формується  мартенсит,  проте  зі  зниженням  вмісту

                                                                                                          0
                  вуглецю від 0,7%С до 0,4%С точка  A колісної сталі зростає з 765 до 810 С, а
                                                               C
                                                                3
                  товщина і ширина мартенситного шару знижується на 30 і 25%, відповідно,

                  при цьому площа його перерізу знижується істотніше  – на 45%. Крім того,

                  понижений  вміст  вуглецю  забезпечує  зростання  відсоткового  вмісту

                  рейкового мартенситу у перетвореному шарі, що підвищує ударну в’язкість і

                  пластичність.  Мікролегування  V,  Cr,  Mo  компенсує  зниження  твердості  і

                  міцності за пониженого вуглецю.

                         Експериментальне  визначення  величин  залишкових  напружень  в

                  колесах  широко  вивчалися  в  літературі.  Існує  багато  методів  визначення

                  залишкових  напружень  з  використанням  інтерферометрії  [284,  285].  Для

                  отримання  розподілу  трьохвимірних  напружень  можна  використовувати

                  техніку Batelle або метод похилого січення [286]. Руйнівні методи включають

                  ультразвукові,  магнітні  та  рентгенівські  методи  в  [232,  287-293].  Доволі

                  ефективним способом визначення розтягальних залишкових напружень після

                  гальмування  для  суцільнокатаних  залізничних  коліс  є  використання  фарби,

                  яка  згорає  під  дією  високих  температур  [290].  Більш  загальні  огляди  за

                  темою  вимірювань  залишкових  напружень  наведено  в  роботах  [286,  294,

                  295].

                         Вихідна  перлітна  структура  колісної  сталі  за  високих  контактних

                  навантажень  і  дії  температурно-силових  факторів  трансформується.  Для

                  оцінювання  цього  впливу  досліджували  зразки  перлітної  колісної  сталі

                  (0,67%С,  0,27%Si,  0.78%Mn,  0,008%S),  вирізані  з  залізничного  колеса,

                                                                                                0
                                     0
                  гартовані з 860 С у проточну воду (0,1 год), відпущені при 500 С (6 год) та
                  піддані  стискаючому  пластичному  деформуванню  (номінальна  деформація

                                                                            0
                                           -1
                  0,7  і  швидкість  1сек )  за  температур  400…700 С  [296].  Встановлено,  що  в
                  термо-деформованій  колісній  сталі  цементитні  ламелі  сфероїдизуються,

                  феритні  зерна  (середнім  розміром  менше  1  мкм)  формуються  з

                  низькокутовими субграницями і висококутовими границями, що забезпечує
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82