Page 82 - Кулик В.В.
P. 82
82
витримки зростає частка лінзоподібного бейніту і знижується або повністю
зникає мартенсит, в кінцевій мікроструктурі також є залишковий аустеніт.
Він виявлений після охолодження на повітрі з подальшим відпуском у сумі
7,9%, і 7,8-13,7% після ізотермічної обробки, коли витримка зростає від 30 до
84 хв. подальше зростання витримки на кількість його виділення не впливає.
Низьковуглецеві сталі поєднують високу міцність (1500-1600 МПа), відносне
2
видовження (15-20%) і ударну в’язкість (63 до 132 Дж/cм ) після ізотермічної
0
обробки при 320 С зі зростанням часу витримки від 30 до 84 хв., а
2
максимальна в’язкість руйнування (152 Дж/cм ) досягається за часу витримки
300 хв., після чого вона знижується зі зростанням часу витримки.
Бейнітна мікроструктура (мас. %: 0,19C; 1,44Si; 1,82Mn; 0,26Mo; 0,07V;
0,09Cr; 0,22Ni; 0,03Cu) колісної сталі, отримана внаслідок програмованого
гартування поверхні кочення колеса водою з метою забезпечення
ізотермічного розпаду аустеніту [302]. У структурі відсутні карбіди на
глибині 55мм від поверхні кочення колеса, в ободі і диску сформовані
гранульований бейніт і бейнітний ферит, відповідно. Залишковий аустеніт в
ободі колеса такої сталі є у вигляді плівки між рейками бейнітного фериту чи
суб-рейками шириною 10-30 нм і об’ємна частка його становить 4-9 мас. %,
без будь-яких виділень карбідів. Показано, що високий вміст кремнію (до
2%) у бейнітній сталі утруднює виділення крихких карбідів під час фазових
перетворень [304]. Механічні результати порівнювали зі сталлю колеса
промислового виробництва CL60 [302]. Бейнітна сталь без карбідів має вищі
значення міцності (1090 МПа), твердості (310НВ) та пластичності (15%), а
також границі текучості (860 МПа) і ударної в’язкості зразків з U-подібним
2
надрізом (в диску 91 Дж/см ) в ободі колеса проти сталі CL60 (1020 МПа;
2
273НВ; 15%; 860 МПа і 34 Дж/см ), відповідно. Ресурсні характеристики
визначає міцність і твердість. Знос асоціюється з твердістю, чим вона вища,
тим менший знос, границя текучості має головно вплив на опір контактній
втомі.