Page 80 - Кулик В.В.
P. 80

80

                                                                                   11
                                                                                         12
                                                                                               -2
                  субструктура  з  підвищеною  густиною дислокацій  10 -10   см .  На  ступінь
                  дисперсності  як  бейнітної  структури  так  і  коміркової  субструктури
                  позитивно впливає величина пластичної деформації, з її зростанням зростає

                  дисперсність  бейніту.  Доля  мартенситу  і  залишкового  аустеніту  в  таких

                  сталях  складає  5  і  5-11%,  відповідно.  Крім  бейніту  і  мартенситу  у  сталях

                  наявні дисперсні карбіди молібдену, ванадію, легованого хромом цементиту,

                  що забезпечує їм твердість на рівні 400-455HB і отримана вона після гарячої

                  деформації  колеса  без  наступної  термічної  обробки  (гартування).

                  Встановлено, що ступінь зносу зразків з бейнітної сталі складає 54-81% від

                  зносу  серійних  колісних  сталей.  Проведені  дослідження  торцевого

                  гартування  за  методом  Джоміні  в аустенітну  область  виявили,  що  бейнітні

                  сталі, практично, несхильні до мартенситного перетворення в умовах нагріву

                  і швидкого охолодження.

                         Легування. Інноваційним рішенням була розроблена, фірмою Lucchini

                  RS, сталь з бейнітною структурою Micralos, в якої границя текучості зросла

                  до 1150 МПа, а в’язкість руйнування до 136 МПа· м  проти 45-50 МПа· м

                  для перлітних сталей [301]. Особливістю її є те, що в хімічному складі наявна


                  велика  кількість  елементів,  але  в  малій  кількості  за  зниженого  проти
                  перлітних сталей вмісту вуглецю. Експлуатаційні дослідження коліс зі сталей


                  марок Micralos показали необхідність раннього перепрофілювання поверхні
                  кочення  коліс  за  наявності  термічних  тріщин  і  викришування  металу.  Для


                  бейнітних  коліс  темп  нормального  зносу  дещо  перевищує  аналогічний

                  показник перлітних коліс до моменту їх перепрофілювання, але ні одне з них

                  не перепрофільовувалось через дефекти поверхні кочення.

                         Для унеможливлення мартенситного перетворення на поверхні кочення

                  коліс  розроблена  бейнітна  сталь  марки  Micralos  (мас.  %:  0,35C;  1,10Mn;

                  0,015Si;  0,35Cr;  0,50Ni;  0,55Cu)  [301].  Вона  має  високі  механічні

                  характеристики,  зокрема  міцності  (σ   =1135МПа,  σ   =  1215МПа),
                                                                    0,2
                                                                                          В
                  пластичності  (δ  =15%),  твердості  (386НВ)  та  ударної  в’язкості  (KCU=34).

                  Бейнітна  сталь  володіє  високою  циклічною  в’язкістю  руйнування  (ΔK =
                                                                                                            fc
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85