Page 76 - Кулик В.В.
P. 76

76

                         Для  трьох  колісних  вуглецевих  сталей  перлітного  класу  (незначна

                  кількість  фериту)  з  різним  вмістом  вуглецю  (0,7;  0,5  і  0,4%С),

                                                 0
                                                                                    0
                  нормалізованих  від  880 С  і  відпущених  при  530 С  для  забезпечення
                  однакової  твердості  (250…262  НВ),  встановлювали  параметри  формування

                  мартенситного шару в умовах проковзування (коефіцієнт тертя ковзання μ =

                  0,3)  колеса  по  рейці  [283].  Аналіз  термокінетичних  діаграм  досліджуваних

                  сталей  показує,  що  зі  зниженням  вмісту  вуглецю  зростає  температура

                  аустенізації,  а  область  феритного  і  перлітного  перетворень  зміщується

                  вправо до нижчих швидкостей охолодження.

                         Показано  [283],  що  в  ободі  колеса  (0,5%С)  за  швидкості  поїзда  200

                                                                       5
                  км/год  і  осьового  навантаження  1,42·10 Н  та  часу  проковзування  5с
                                                                    0
                  температура в зоні контакту досягає 922 С і незалежно від швидкості (100,
                  200  чи  300  км/год)  дещо  підвищується,  проте  при  цьому  значно  зростає

                  імовірність проковзування колеса та зміна початкового фазового складу, де

                  основним  є  вплив  охолодження  рейкою.  При  цьому  температура  в  зоні

                                                                                                            -1
                  контакту різко зростає з початку проковзування і досягає рівноваги за 10 с,
                  тим самим формуючи різні зони перетвореної вихідної перлітної структури.

                  В  зоні  контакту,  де  температура  внаслідок  проковзування  була  вища  A
                                                                                                             C
                                                                                                              3
                  після охолодження  був  мартенсит,  де  була  нижча  A був  ферит і  перліт.  В
                                                                                   C
                                                                                    1
                  зоні де температура була між  A і  A  мала місце часткова аустенізація, через
                                                             C
                                                        C
                                                              3
                                                         1
                  вищу  швидкість  аустенізації  перліту,  що  пов’язано  з  вмістом  вуглецю
                  порівняно з феритом формувався мартенсит і ферит. Фаза мартенсит + ферит

                  має нижчу міцність, ніж мартенсит і нижчу ударну в’язкість від початкової

                  фази  ободу  колеса  (перліт  +  ферит),  чим  можливо  пояснюється  полегшене

                  поширення  тріщини  вздовж  нижнього  краю  мартенситного  шару.  Глибини

                  перлітно-феритної і мартенситної зон після 3с проковзування сягають 1 мм і

                  0,7 мм, відповідно. За короткочасового гальмування (менше 0,5с) формується

                  тонка яскраво-світла смужка, т. зв. білий шар, в зоні фазового перетворення

                  вздовж ободу колеса, що ідентифікується (за твердістю) як мартенсит. Отже,
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81