Page 75 - Кулик В.В.
P. 75

75

                  зберігається і при 60000 циклах їх величина становить 5,7; а максимальна їх

                  величина сягає 9,1.

                         На  зародження  і  поширення  поверхневих  тріщин  сильно  впливає

                  наявність  теплових  навантажень  [249].  Під  час  гальмування  підвищується

                  температура, що призводить до падіння втомної міцності матеріалу [163, 250]

                  та  утворення  залишкових  напружень  [251-257]  та  повзуна  на  поверхні

                  кочення колеса [19, 258-260], що впливає на комфорт перевезень та безпеку

                  руху  [17,  261-264,].  Утворення  мартенситу  на  поверхні  кочення  колеса

                  свідчить  про  підвищення  температури  вище  700  °С  [15-31],  і  швидкого

                  охолодження         [265].      Мартенсит        може       локально       виникати        на

                  високошвидкісних колесах в результаті погано налагодженої системи захисту

                  від  проковзування  коліс,  за  умов  низького  зчеплення  чи  взимку  [256,  266,

                  267,]. Утворення мартенситу викликає об’ємне розширення, яке спровоковує

                  утворення високих розтягуючих залишкових напружень [268]. Через крихкий

                  мартенсит  і  ударну  дію  в  процесі  кочення  колеса  рейкою  [269-271]  втомні

                  тріщини легко поширюються в “білому шарі” повзуна [27, 269-273].

                         Хоча  є  можливість  уникнення  проблем  з  мартенситом,  якщо

                  використовувати  низьковуглецеві  бейнітні  сталі  в  яких  не  утворюється

                  мартенсит  [64].  В  літературі  відображені  дослідження  теплової  дії,  що

                  включають:  термічні  пошкодження  [166,  266,  274,  275],  вимірювання

                  температури  поверхні  кочення  [276]  і  в  гальмівних  пристосуваннях  [251,

                  277],  аналізу  напружень  і  деформацій,  що  викликані  термічною  дією  і

                  механічним  навантаженням  [172,  252,  278],  експериментальні  дослідження

                  впливу гальмування втомну довговічність [254, 274] і моделі прогнозування,

                  які  засновані  на  механіці  суцільних  середовищ  [172,  211]  і  механіки

                  руйнування [279]. Що стосується формування мартенситу, це досліджувалося

                  у працях [17, 163, 211, 275, 280]. У літературі присутні результати натурних

                  випробувань  залізничних  коліс  [17,  281]  та  аналітичні  та  чисельні  моделі

                  процесу утворення мартенситу [260, 265, 282].
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80