Page 79 - Кулик В.В.
P. 79

79

                         Перлітно-феритні  сталі  коліс  мають  дві  проблеми:  низьку  границю

                  текучості і високий вміст вуглецю, що може призводити до викришування і

                  розшарування після гальмування.



                         1.2.1.2. Бейнітні колісні сталі



                         Попереднє деформування. Проаналізовано три марки колісних сталей,

                  хімічний  склад  яких  обумовлює  формування  бейнітної  структури  за

                                                                                                 а
                  охолодження  на  повітрі  [299].  Їх  хімічний  склад  наступний:  1   –  (мас.  %:
                                                                                                      а
                  0,04C; 0,20Si; 0,75Mn; 2,0Ni; 0,25Mo; 2,8Cr; 0,003B; 0,03Al; 0,03Ti), 2  – (мас.
                                                                                                  я
                  %: 0,30C; 0,20Si; 2,0Mn; 0,50Mo; 1,0Cr; 0,003B;0,03Al; 0,03Ti) і 3  – (мас. %:
                  0,30C;  1,0Si;  0,7Mn;  0,20Mo;  2,7Cr;  0,1Nb).  Зразки  цих  сталей  перед

                  термічною обробкою  деформували на 50 і 90%, відповідно елементам колеса

                  –  обода  і  диску,  що  вони  зазнають  під  час  виготовлення.  Температура

                                                                           0
                                                  0
                  аустенізації становила 950 С, а відпуску – 525 С, при цьому твердість таких
                  сталей  є  не  нижче  400НВ.  Механічні  характеристики  дослідних  сталей

                                                                                   а
                  демонструють перевагу бейнітних структур сталей 1  (σ =1467МПа; δ=13,2;
                                                                                       В
                                                   2
                                                         а
                  401НВ;  KCU60,0  Дж/см ),  2   (σ =1486МПа;  δ=10,3;  401НВ;  KCU=49,4
                                                              В
                          2
                                  а
                                                                                                     2
                  Дж/см )  і  3   (σ =1542МПа;  δ=11,9;  393НВ;  KCU=41,8  Дж/см )  проти
                                       В
                  перлітної    сталі  марки  2.  Окрім  здавальних  властивостей  сталей  коліс,  їх
                  експлуатаційну  довговічність  визначає  зносотривкість  (за  втратою  маси)  в
                  парі з залізничною рейкою (401НВ). За втратою маси сталі розташувались у

                                                                                       а
                                                                                                    а
                                              а
                  наступному порядку: 2  (1,40г), сталь марки 2 (1,16г), 3 (0,92г), 1  (0,68г) і
                  сталь марки Т (0,60г).
                         Термопластичне деформування. Отримували бейнітні сталі (мас.  %,

                  0,12-0,45C; 0,24-0,85Si; 0,95-1,5Mn; а також Mo, Cr, Ni, V, Ti, Al) пластичним

                  деформуванням за режимом: температура початку і кінця деформування 1200

                             0
                  і  950-900 С,  ступені  деформування  50  і  90%,  охолодження  на  повітрі  (1,5-
                   0
                                                        0
                  5 С/сек) і відпуск при 500-525 С [300]. Отриманий верхній і нижній бейніт
                  має  рейкову  структуру  для  якої  характерна  коміркова  дислокаційна
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84