Page 70 - Кулик В.В.
P. 70

70

                  чистоти  цих  сталей  за  неметалевими  включеннями,  зокрема  таких  як

                  глинозем  (Al O )  та  комплексні  оксиди,  і  порожнинами  піднімає  границю
                                     3
                                  2
                  витривалості  цих  сталей  на  20…25%.  Мінімальний  розмір  включень  чи

                  критичний розмір частинки, що можуть знижувати механічні характеристики

                                    2
                  сталей  є  1  мм   [240]  та  30  мкм  [241,  242],  відповідно.  Зниження  вмісту
                  вуглецю  у  сталях  класу  D  порівняно  з  С  класом  за  однакових  границь

                  міцності (1050 МПа) компенсується введенням  Mo, V, Nb, Mn і термічною

                                                0
                  обробкою (нагрів до 815 С, витримка 1 год., швидке охолодження на повітрі
                          0
                  до 482 С, витримка 1 год., наступне охолодження за кімнатної температури).
                  Твердість досліджуваних сталей є на рівні 363…400HB.

                         Зростання  осьових  навантажень  до  37,5т  і  навіть  40т  веде  до

                  пришвидшеного  зносу  коліс  [243].  Для  запобігання  цьому  застосовують

                  високоміцні сталі і лубрикування коліс, проте зростають пошкодження через

                  контактну  втому,  зокрема  тріщини,  що  зароджуються  на  поверхні

                  (викришування  металу),  викликані  проковзуванням  та  термічними

                  напруженнями  і  тріщини,  що  зароджуються  під  поверхнею  (відшарування

                  металу  глибиною  до  6  мм),  спричинене  контактними  навантаженнями  за

                  Герцом.  Пришвидшувати  ріст  тріщин  може  вода,  що  проникає  у  неї  і

                  викликає  гідравлічний  удар  з  кожним  обертом  колеса.  Фірма  Lucchini  RS

                  пішла шляхом покращення уже існуючих перлітних колісних сталей, зокрема

                  AAR  класу  С,  розробивши  сталь  Uplos  класу  С+.  Це  дозволило  підвищити

                  границі текучості та міцності і твердість з 700 до 900 МПа і з 1150 до 1310

                  МПа та з 350 до 380 НВ, відповідно. Проте, ця сталь схильна до формування

                  мартенситу  через  підвищений  вміст  вуглецю,  марганцю  і  кремнію.

                  Експлуатаційні  дослідження  коліс  AAR  класу  С  (перлітні)  показали

                  необхідність  раннього  перепрофілювання  поверхні  кочення  коліс  за

                  наявності  термічних  тріщин  і  викришування  металу.  Внаслідок  цього  такі

                  колеса,  за  проектного  строку  служби  700  тис.  км  пробігу,  вилучали  з

                  експлуатації через 250-540 тис. км.
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75