Page 65 - Кулик В.В.
P. 65

65

                  втомного  механізму  руйнування,  що  привів  до  їх  катастрофічного

                  руйнування.  Руйнування  коліс  з  перлітною  структурою  спричинене

                  череззеренним  скольним  механізмом  руйнування.  Стверджується,  що  їх

                  руйнування є результатом сходження поїзда з рейок, а не навпаки.

                         Аналіз механізму пошкодження перлітних колісних сталей показує, що

                  зародження  тріщин  в  ободі  колеса  має  місце  з  неметалевих  включень,

                  зокрема  глинозему,  а  їх  ріст  відбувається  за  сумісної  дії  механічного  і

                  термічного  навантажень  [126].  Міцність,  в’язкість  і  пластичність

                  визначаються,  вмістом  вуглецю,  тоді  як  циклічна  тріщиностійкість  –

                  елементами  мікроструктури.  Зокрема,  період  зародження  втомної  тріщини

                  зростає  зі  зменшенням  розмірів  аустенітних  зерен  і  перлітних  колоній.

                  Зростання вмісту вуглецю з 0,45 до 0,65% підвищує тенденцію до термічного

                  розтріскування.  Для  оцінювання  опору  руйнуванню  колісних  сталей

                  пропонується співвідношення K /σ           0,2D .
                                                         ID
                         Одна  з  перших  спроб  змоделювати  знос  залізничних  коліс  була

                  зроблена  Пірсом і Шерраттом [127]. Їх  модель  була  досить  простою:  після

                  розрахунку  сил,  що  діють  в  зоні  контакту  і  повзучості,  за  індексом  зносу

                  розраховували  кількість  матеріалу,  що  видаляється.  Зоборі  [128]

                  використовували  теорію  Герца  для  розрахунку  нормального  контакту  між

                  колесом та рейкою і FASTSIM для розрахунку дотичного контакту. Джендел

                  і  Берг  [129]  розробили  аналогічну  модель,  додатково  використовуючи  код

                  Gensys  з  декількома  тілами  для  динамічного  моделювання  залізничного

                  транспорту.  Брагін  зі  співавторами  [130]  розробили  модель  прогнозування

                  зносу коліс, що засновано на коді безлічі тіл для динамічного моделювання

                  залізничному  транспорті,  за  алгоритмом  CONTACT93,  який  запропонував

                  Калкер  [131].  Використання  запропонованої  контактної  моделі  Кіком  і

                  Піотрокві [132], показало, що вона може бути використана як альтернатива

                  CONTACT93 для прискорення моделювання.

                         Також використовували безпосередні вимірювання при вивчені причин


                  зносу  [133].  Дані  отримували  на  спеціально  розроблених  дорогах  [134],  в
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70