Page 69 - Кулик В.В.
P. 69

69

                         Встановлено, що раніше 80% коліс перепрофільовували через термічні

                  руйнування, пов’язані з проковзуванням [238] чи зносом [239], на теперешній

                  час  80%  коліс  перепрофільовують  через  контактну  втому.  Це  стосується

                  коліс,  переважно,  з  перлітною  структурою  за  вмісту  вуглецю  від  0,46  до

                  0,77%.  Причинами,  що  обумовлюють  контактну  втому  є  високе  статичне

                  навантаження  в  парі  кочення,  що  спричинює  відшарування  (shelling)  і

                  дотичні  сили,  що  діють  на  колесо  під  час  проходження  повороту  та

                  спричинюють на поверхні кочення відмітки у вигляді шеврона [238]. А також

                  неметалеві  включення,  зокрема  глинозем  (Al O )  і  комплексні  оксиди,  такі
                                                                          2
                                                                             3
                                                      2
                  включення  площею  1  мм   і  більше  можуть  знижувати  механічні
                  характеристики  колісних  сталей,  а  частки  діаметром  10  мкм  і  більше  мати

                  вплив  на  цілісність  коліс.  Вищі  міцність  і  вміст  вуглецю  передбачають

                  максимальний  опір  відшаруванню,  проте  з  другої  сторони  для  мінімізації

                  термічного        розтріскування        необхідно       понижати        вміст      вуглецю.

                  Мікроструктура  сталей  класу  D  (мас.  %:  0,6-0,8С;  0,7-1,0Si;  0,8-1,2Mn)

                  включає  легування  Cr,  Mo,  V,  Nb  і/чи  Cu  і  є  кращою  (дисперснішою)

                  перлітною  (на  відміну  від  класу  С)  зі  слідами  понадевтектоїдного  фериту.

                  Особливістю сталей класу D є їх чистота за оксидами, порами і сульфідами.

                  Це забезпечує їм високу твердість (410HB) і в’язкість руйнування (50 МПа·


                    м )  порівняно  з  зі  сталями  класу  С  (362  HB  і  40  МПа· м ,  відповідно),  а
                  також  міцність  (1300  проти  1250  МПа)  і  відносне  видовження  (15  проти


                  16%). Загалом, відносне видовження зі зростанням температури випробувань

                  зростає  для  більшості  сталей  відомих  виробників  коліс,  як  і  для
                                                                                                             0
                  досліджуваних  сталей  класу  D  (у  2  рази),  причому  від  800  до  1000  С

                  спостерігається  пришвидшене  зростання,  тоді  як  для  сталі  класу  С  ця
                                                       0
                  тенденція є зворотною до 800 С воно практично не змінюється (16-17%), а
                                     0
                  від 800 до 1000  С – знижується (до 12%) [239].

                         Нові  колісні  сталі SRI, ідентифіковані  як  AAR Class  D, з  перлітними

                  структурами [239], володіють вищою (на 28%) границею текучості (686 МПа)

                  порівняно зі сталями коліс класу С, навіть після вакуумування. Підвищення
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74