Page 66 - Кулик В.В.
P. 66

66

                  тому  числі  в  результаті  лабораторних  експериментів  [135],  скорочених

                  випробувань  [136]  та  випробувань  з  використанням  установки  з  двома

                  дисками [137-142].

                         Досліджуючи знос (за втратою маси) заевтектоїдних сталей (0,8-1,2%С)

                  з    різною      мікроструктурою:         перліт     з    пластинчастим        (HV296)       і

                  сфероїдизованим  (HV284)  цементитом  та  відпущений  мартенсит  (HV285),

                  встановлено  [143],  що  для  таких  сталей  зі  зростанням  кількості  циклів

                                                                          го
                  кочення за контактного тиску 640 МПа і 20%  проковзування збільшується
                  втрата  маси  зразка  на  базі  500000  циклів  кочення,  найбільше  у  сталі  з

                  сфероїдизованим  цементитом  (4,9  г)  та  відпущеним  мартенситом  (3  г)  і

                  суттєво менше для пластинчастого цементиту (0,9 г). Окрім мікроструктури

                  на знос впливає вміст вуглецю. З його зростанням у заевтектоїдних сталях з

                  перлітними  структурами  (HV  385-395)  знижується  знос,  зокрема  після

                  500000 циклів кочення зразки зі сталі з 1,0; 0,9 і 0,8%С втрачають 0,46;  0,66 і

                  0,82  г,  відповідно.  Для  перлітних  заевтектоїдних  сталей  в  процесі  кочення

                  зростає твердість, так до 100000 циклів незалежно від вмісту вуглецю (0,8-

                  1,0%С)  до  HV625,  в  подальшому  чим  вищий  вміст  вуглецю,  тим  вища

                  твердість,  зокрема  після  500000  циклів  кочення  до  640,  665  і  HV720  для

                  сталей з вмістом вуглецю 0,8; 0,9 і 1,0%, відповідно. Механізм підвищення

                  твердості  поверхні  кочення  перлітної  сталі  пов'язаний  з  деформаційним

                  зміцненням  твердого  розчину  фериту,  утвореного  внаслідок  розпаду

                  цементиту.

                         Тривалий аналіз техніко-експлуатаційних характеристик коліс показав

                  також,  що  повністю  перлітна  мікроструктура  коліс  має  переваги  перед

                  бейнітною, в якій темп розвитку прокату на поверхні кочення колеса вищий.

                  Це  пов'язано  з  підвищеними  зношуваністю  і  деформованістю  металу  з

                  бейнітною  мікроструктурою  при  тих  же  рівнях  твердості,  що  і  метал  з

                  перлітною мікроструктурою.

                         Аналіз  втомного  руйнування  за  контактного  кочення  дещо


                  відрізняється від «класичного» аналізу втоми в декількох аспектах [144]:
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71