Page 68 - Кулик В.В.
P. 68
68
фактори, як ударне навантаження, теплове навантаження, утворення
мартенситу [211]. Складні моделі необхідні для надійного відображення
реакції пластичного матеріалу [212-214], тому знаходить місце застосування
більш простого і швидкого підходу [215], в якому відгук матеріалу
оцінюється по відношенню до рухомого навантаження. Аналітичні моделі
[216-218], як правило, включають спрощення, такі як двовимірне
навантаження, спрощена тріщина і геометрія контакту, а також умови
пружності. Крім того, спрощення зазвичай необхідні для врахування берегів
тріщини і впливу рідини. Для кращого моделювання використовують
моделювання методом скінченних елементів [149, 190, 219-222].
Прогнозоване моделюванню поширення тріщин можна знайти в роботах
[223, 224].
Індекс контактної втоми, який базується на схемі діючих навантажень,
в загальному описано в праці [225]. Його суть полягає в тому, що чим вищий
індекс, тим вищий ризик контактно-втомного руйнування. За цим
показником можна визначити засоби запобігання виникненню такого
руйнування. Це можна досягнути шляхом збільшення опору матеріалу і
контролю геометрії контакту завдяки використанню матеріалів з більш
високою границею текучості [226-228], шліфуванню рейок [196, 229, 230],
поверхневому покриттю [231] і гартуванню обода коліс для створення
вихідних стискаючих напружень [232]. Можна також зменшити фрикційних
навантаження за рахунок керування мастилом і гальмами. Хоча в літературі є
пояснення зародження і поширення тріщини, що не залежить від виникнення
пластичних деформацій і подальшого поширення під впливом мастильних
матеріалів [233, 234].
Вплив поверхневих дефектів на контактно-втомне руйнування є
складним. Залежно від форми дефекту, твердості матеріалу, змащення і т. д.
Дефект може деформуватися пластично, стиратися, або діяти в якості місця
зародження для подальшого росту тріщини [195, 226, 235-237].