Page 64 - Кулик В.В.
P. 64

64

                  має місце розпад і сфероїдизація в обмеженому об’ємі. У сталі зі структурою

                  груболамелярного перліту не спостерігається сфероїдизації цементиту.

                         При  оцінці  впливу  структурних  параметрів,  зокрема  розміру  зерна  і

                  дисперсність перлітe на комплекс службових властивостей залізничних коліс

                  [123], встановлено що, зменшення розміру зерна з 0,031 до 0,015мм підвищує

                  границю  міцності  (7%)  та  текучості  (52%),  відносне  видовження  (39%)  та

                  звуження (18%) і ударну в’язкість (77%). Підвищення дисперсності перліту,

                  шляхом  охолодження  у  різні  середовища  (вода,  розплав  солі,  масло),  що

                                                                          0
                                                                                           0
                                                                                  0
                  забезпечило різні швидкості охолодження (10 С/с; 6 С/с і 1 С/с, відповідно)
                  підвищує границі міцності (18-24%) та текучості (34-69%), ударну в’язкість
                  (15-38%) і знижує відносне видовження (27-45%).

                         У  сталях  з  гетерогенною  структурою,  до  яких  відносяться  колісні

                  перлітні сталі існують два незалежні мікромеханізми ініціювання руйнування

                  –  зеренний,  зародження  субмікротріщин  на  межі  зерен  або  цементитний,

                  ініціювання субмікротріщин у результаті розтріскування пластин цементиту

                  [123].

                         Порівнюючи [124] роботоздатність литих і кованих залізничних коліс,

                  переважно,  з  перлітною  структурою,  встановлено  що  для  кованих  коліс

                  характерним  є  пластинчастий  перліт  і  окаймовування  перлітних  зерен

                  феритом,  особливістю  литих  коліс  є  наявність  великого  числа  включень  в

                  заєвтектоїдних  феритних  областях.  Сталь  литих  коліс  має  вищі  міцністні  і

                  нижчі  пластичні  властивості  порівняно  з  сталлю  кованих  коліс,  при  цьому

                  для  обох  коліс  міцність  є  вищою  для  ободу  колеса  проти  його  диску.  Для

                  сталей  обох  коліс  (υ-ΔK)  криві  ідентичні  для  еквівалентних  орієнтувань  і

                  місць розташування, загалом нахил кривої на перісовській ділянці (показник

                  ступеня  рівняння  Паріса,  n)  зростає  для  колових  тріщин  (n  =  4,073  проти

                  3,345  для  радіальних),  що  ростуть  у  ободі  і  радіальних  тріщин  (n  =  3,924

                  проти 3,614 для колових) – у диску.

                         Мікро і макрофрактографічні дослідження зруйнованих у залізничних


                  аваріях  перлітних  коліс  [125],  показали,  що  не  виявлено  будь-яких  ознак
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69