Page 63 - Кулик В.В.
P. 63
63
Крім відмінностей в морфології, це може бути викликано наявністю
надрівноважного вмісту вуглецю (~ 0,06 мас.%) в фериті тонкодисперсного
перліту [109], високим рівнем внутрішніх мікронапружень, що пов'язано з
величиною мікровикривлень кристалічної решітки) [112] і підвищеної
дефектності цементиту, який характеризується відхиленням від
стехіометричного складу карбіду Fe C [109] і наявністю дислокацій,
3
субструктури [114], плоских дефектів [115], мікродвійникування [116] і
дефекти упаковки [117, 118] в цементиті. Внаслідок цього свіжоутворений
дрібнодисперсний перліт в високовуглецевих сталях має низьку ударною
в'язкість [112].
Посилена схильність тонкодисперсного перліту до розчинення
(порівнянні з грубим пластинчастим і глобулярним перлітом) раніше
спостерігалася при об'ємній пластичної деформації [119, 120], сильній
деформації при зсуві під тиском [121] і фрикційному навантаженні [110, 122].
У груболамелярному перліті міжцементитна віддаль становить 0,20-
0
0,28мкм, а довжина ламелів 10-30 мкм (ізотермічний нагрів 650 С, 10хв.).
Тонкодисперсний перліт має віддаль міжцементитними ламелями 0,08-0,14
0
мкм і довжиною останніх 5-15 мкм (ізотермічний нагрів 500 С, 5хв.).
Границя текучості сталей змінювалась від 565 МПа для груболамелярного
перліту до 995 МПа для тонкодисперсного перліту і 765 і 650 МПа для
структур після відпалу 10 та 300хв., відповідно [90]. Втомні випробування
показали, що найбільшу кількість циклів до руйнування витримують
структури після відпалу з частково сфероїдизованими цементитними
ламелями (779514 циклів) чи тонкодисперсною структурою цементиту
(706391 циклів). Показано, що найбільших змін зазнає структура
тонкодисперсного перліту після відпалу і ці зміни співставні з такими, що
мають місце у залізничних колесах під час експлуатації, зокрема відбувається
фрагментація і розпад цементитних ламелей, їх інтенсивна сфероїдизація і
полігонізація у ферит. Для невідпаленої структури тонкодисперсного перліту