Page 28 - автореферат_УЧАНІН
P. 28

26

       версальних ВД і ВСП подвійного диференціювання розроблено ефективні технології
       ручного ВК.
            Розглянемо  приклад  виявлення  підповерхневих  дефектів  у  зварних  швах  із
       сплаву АМГ-6, виконаних дуговим зварюванням. Для встановлення можливості ВК
       у реальних умовах використали зразок з грубими поверхневими рисками і порушен-
       ням геометрії (депланацією кромок) у зоні шва, які створювали сильні завади.
                                                  На рис. 24 подано сигнали ВСП типу МДФ 0801
                                            у комплексній площині від дефекта з глибиною заля-
                                            гання h  = 3 мм (буква Д), які можна зіставити із сиг-
                                                     з
                                            налами  від  завад  (обведено  штрихом, буква  З).  Роз-
                                            воротом  комплексної  площини  сигнал  від  дефекта
                                            орієнтовано до вертикальної осі комплексної площи-
                                            ни. Підсилення по вертикальній осі на 6 дБ більше,
                                            ніж підсилення по горизонтальній. Видно, що верти-
                                            кальна  складова  сигналу  від  дефекта  приблизно  на

                                            6 дБ перевищує сигнали завад, що достатньо для його
                                            достовірного виявлення.
            Рис. 24. Сигнали від
                                                   На  основі  ВСП  подвійного  диференціювання
      підповерхневого дефекта (Д)           типу МДВ 1201 німецька фірма «Тест Машинен Тек-
          і завад (З) зварного шва
                                            ник»  розробила  восьмиканальну  систему  виявлення
       тріщин у зварних швах конструкцій з феромагнітних  матеріалів через шар захисно-
       го покриття товщиною до 3 мм. Малогабаритний ВСП типу МДФ 0501 використано
       для ВК торцевих зварних швів із сталі 08 СП.
            ВСП подвійного диференціювання використано для створення різних техноло-
       гій  виявлення  прихованих  дефектів  авіаційних  багатошарових  конструкцій,  які
       впроваджено на ДП «Антонов» і в авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України».

            В якості прикладу розглянемо задачу  ВК чотиришарового вузла  літаків Боїнг
       737 (рис. 25а). У місцях стику верхніх листів внапуск між листами 1 і 2 товщиною
       0,9 мм розміщено підсилювальний пояс 3 товщиною 0,9 мм. Необхідно в зоні стрин-
       гера 4 виявляти тріщини 5 глибиною понад 0,45 мм (50% від товщини листа), що за-
       роджуються з нижньої поверхні верхнього листа 1 по краю підсилювального поясу 3
       за доступу зі зовнішнього боку фюзеляжу. Відповідну методику побудовано з вико-
       ристанням  ВСП 6  типу  МДФ 1201,  яким  сканують  поперек  краю  по  траєкторії
       7 (рис. 25а). Використано робочу частоту 26 кГц і СЗ, що імітує контрольований ву-
       зол. При цьому необхідно було забезпечити розділення сигналів від підповерхневих
       дефектів у верхній обшивці від сигналів завад, обумовлених краєм підсилювального
       поясу. Селективну інтерпретацію результатів ВК побудовано на розділенні сигналів
       у комплексній площині, поворотом якої сигнал від краю орієнтують у горизонталь-
       ному напрямку. За однакового підсилення по вертикалі та горизонталі (K  = K ) роз-
                                                                                                     Х
                                                                                               У
       ділити сигнали від дефектів і краю складно (рис. 25б), оскільки їх відмінність за на-
       прямом годографа (фазою сигналу) незначна. За збільшення підсилення по вертика-
       льній осі на 12 дБ порівняно з підсиленням по горизонтальній оператору набагато
       легше інтерпретувати отримані сигнали (рис. 25в).
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33