Page 29 - автореферат_УЧАНІН
P. 29

27













                                  а)                                  б)                        в)
               Рис. 25.  Схема контролю багатошарових вузлів з підсилювальним поясом (а)
                     і селективна інтерпретація сигналів ВСП від дефекта (Д) і краю (К)
                                 підсилювального поясу: б – K  = K ; в – K  > K
                                                                                   У
                                                                           Х
                                                                                         Х
                                                                     У

                   Представлену методику ВК зі застосуванням ВСП типу МДФ 1201 використо-
            вують в авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України».
                   Розглянуто  різні  варіанти  технологій  виявлення дефектів  у  зоні  заклепкових
            з’єднань багатошарових авіаційних конструкцій. Однією з найскладніших проблем є
            виявлення внутрішніх тріщин, що розвиваються від заклепкових отворів, у третьому
            і четвертому шарах п’ятишарового вузла літака Боїнг 737 без демонтажу цього вуз-
            ла. За завданням авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» для розв’язання цієї
            задачі розроблено ВСП типу SPF-2346, який працює у діапазоні частот 0,2…4,0 кГц.
                   Найкращу чутливість під час контролю зони заклепок показали методики, по-
            будовані на обертанні ВСП навколо заклепки. Для виявлення дефектів під заклепка-
            ми з головками діаметра 10 мм (діаметр отвору 6 мм) розроблено ВСП подвійного
            диференціювання типу МДФ 2201/10. Відповідні сигнали реєстрували у комплекс-
            ній  площині  на  робочій  частоті  2  кГц  за  допомогою  вихрострумової  плати
            EDDYMAX.  Використовували  зразок  із  алюмінієвого  сплаву  Д16  з  отвором  діа-
            метром 6 мм, від якого прорізали наскрізні пази з розкриттям 0,1 мм завдовжки від 1
            до 6 мм (через 1,0 мм). Зразок з дефектом накривали пластиною товщиною 2 мм з
            отвором діаметром 6 мм без дефекту і з’єднували заклепкою. Нижче зображено го-
            дографи сигналів, отримані під час обертання ВСП над зразком з тріщиною довжи-
            ною 1 мм (рис. 26а) через головку заклепки і обшивку товщиною 2 мм. Сигнали від
            завад створювали обертанням ВСП навколо бездефектного зразка (рис. 26б) і відне-
            сенням його від поверхні на 3…4 мм (рис. 26в).



                                                                       Рис. 26. Годографи сигналів ВСП
                                                                        типу МДФ 2201/10 від тріщини
                                                                        довжиною 1 мм  під головкою
                                                                     заклепки і обшивкою товщини 2 мм,

                                                                     а також сигнали від завад (б) і зміни

                     а)                б)               в)                           зазору (в)

                   Основною проблемою ВК виробів із шорсткою поверхнею, зокрема литва ру-
            хомого складу залізничного транспорту, є великий рівень завад і низькочастотний
            «тренд» сигналу ВСП через неоднорідність магнітних властивостей матеріалу ОК.
            Використання селективних ВСП подвійного диференціювання спільно з  дефектос-
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34