Page 29 - автореферат_УЧАНІН
P. 29
27
а) б) в)
Рис. 25. Схема контролю багатошарових вузлів з підсилювальним поясом (а)
і селективна інтерпретація сигналів ВСП від дефекта (Д) і краю (К)
підсилювального поясу: б – K = K ; в – K > K
У
Х
Х
У
Представлену методику ВК зі застосуванням ВСП типу МДФ 1201 використо-
вують в авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України».
Розглянуто різні варіанти технологій виявлення дефектів у зоні заклепкових
з’єднань багатошарових авіаційних конструкцій. Однією з найскладніших проблем є
виявлення внутрішніх тріщин, що розвиваються від заклепкових отворів, у третьому
і четвертому шарах п’ятишарового вузла літака Боїнг 737 без демонтажу цього вуз-
ла. За завданням авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» для розв’язання цієї
задачі розроблено ВСП типу SPF-2346, який працює у діапазоні частот 0,2…4,0 кГц.
Найкращу чутливість під час контролю зони заклепок показали методики, по-
будовані на обертанні ВСП навколо заклепки. Для виявлення дефектів під заклепка-
ми з головками діаметра 10 мм (діаметр отвору 6 мм) розроблено ВСП подвійного
диференціювання типу МДФ 2201/10. Відповідні сигнали реєстрували у комплекс-
ній площині на робочій частоті 2 кГц за допомогою вихрострумової плати
EDDYMAX. Використовували зразок із алюмінієвого сплаву Д16 з отвором діа-
метром 6 мм, від якого прорізали наскрізні пази з розкриттям 0,1 мм завдовжки від 1
до 6 мм (через 1,0 мм). Зразок з дефектом накривали пластиною товщиною 2 мм з
отвором діаметром 6 мм без дефекту і з’єднували заклепкою. Нижче зображено го-
дографи сигналів, отримані під час обертання ВСП над зразком з тріщиною довжи-
ною 1 мм (рис. 26а) через головку заклепки і обшивку товщиною 2 мм. Сигнали від
завад створювали обертанням ВСП навколо бездефектного зразка (рис. 26б) і відне-
сенням його від поверхні на 3…4 мм (рис. 26в).
Рис. 26. Годографи сигналів ВСП
типу МДФ 2201/10 від тріщини
довжиною 1 мм під головкою
заклепки і обшивкою товщини 2 мм,
а також сигнали від завад (б) і зміни
а) б) в) зазору (в)
Основною проблемою ВК виробів із шорсткою поверхнею, зокрема литва ру-
хомого складу залізничного транспорту, є великий рівень завад і низькочастотний
«тренд» сигналу ВСП через неоднорідність магнітних властивостей матеріалу ОК.
Використання селективних ВСП подвійного диференціювання спільно з дефектос-