Page 32 - автореферат_УЧАНІН
P. 32

30

            Використання структуроскопів з локальним ВСП діаметром  0,75 мм для визна-
       чення  розподілу ПЕП  в зоні  зварного  шва виробів із алюмінієвих сплавів проде-
       монстровано  на   рис.  30.  Вимірювання  проводили  за допомогою структуроскопів
                                                      ВЕП-21 і ВЕП-22 з ВСП на ФО діаметром 1,2
                                                      і 0,75 мм відповідно. Видно, що для основно-
                                                      го металу ефективна ПЕП, виміряна різними
                                                      ВСП, не відрізняється. В центрі зварного шва
                                                      ефективна  ПЕП  дорівнює  14,8  МСм/м  при
                                                      вимірюваннях  ВСП  більшого  діаметра  і
                                                      12,8  МСм/м  при  вимірюваннях  локальним
                                                      ВСП.  У  першому  випадку  відхилення  ПЕП
                                                      зварного  шва  від  ПЕП  основи  дорівнює
                                                      1,5 МСм/м, у той час як для локального  ВСП
                                                      відхилення ПЕП дорівнює 3,5 МСм/м, тобто
          Рис. 30.  Розподіл ПЕП поперек              є  суттєво  (у  2,3  рази)  більшим.  Видно,  що
         зварного шва під час вимірювань              локальний  ВСП  дозволяє  реалізувати  лока-
         за допомогою ВСП з обмотками                 льні вимірювання ПЕП неоднорідних ОК, які
        діаметром 1,2 мм (▲) і 0,75 мм (○)            ближчі до істинних.
              Структуроскопи  успішно  використано  для  моніторингу  експлуатаційної  де-
       градації алюмінієвих сплавів типу Д16 і В95 без видалення лакофарбових покриттів
       на обшивках крила і фюзеляжу літаків довготривалої експлуатації на ДП «Антонов».
              Розроблено і досліджено винесені автогенераторні ВСП, які працюють на під-
       вищених частотах понад 100 МГц, для контролю змін структури у поверхневих ша-
       рах. Розроблено низку структуроскопів типу АЛЬФА, ДЕЛЬТА і ВС-11ВЧ (АЛЬФА
       М) для роботи на частотах 100, 200 і 400 МГц для виявлення і оцінювання газонаси-
       чених поверхневих шарів титанових сплавів. Роботу структуроскопів побудовано на

                                             реєстрації зриву генерації автогенератора, виклика-
                                             ного зменшенням ПЕП поверхневого шару. Для фо-
                                             рмування інформаційного сигналу використано ам-
                                             плітудне  детектування  високочастотного  сигналу,
                                             що надходить з виходу автогенератора. Експериме-
                                             нтально показано можливість кількісного контролю
                                             параметрів поверхневих шарів, зокрема товщини га-
                                             зонасиченого шару і ПЕП. На цій основі запропоно-
                                             вано  новий  спосіб  кількісного  контролю  вказаних
                                             параметрів.  Для  його  реалізації  структуроскоп
                                             ВС-11ВЧ (АЛЬФА М) (рис. 31) має регулювання рі-
        Рис. 31. Структуроскоп ВС-           вня  чутливості  і  забезпечує  кількісне  оцінювання
             11ВЧ (АЛЬФА М)                  параметрів  поверхневих  шарів  шляхом  автоматич-
       ної реєстрації зміни граничних значень напруги керування автогенераторного ВСП.
            У восьмому розділі роботи розглянуто питання метрологічного забезпечення
       засобів вихрострумової дефектоскопії. Запропоновано нову класифікацію стандарт-
       них  зразків дефектоскопії. Представлено  нові  конструкції  стандартних  зразків для
       імітації внутрішніх і нахилених дефектів. Проаналізовано причини розходження си-
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37