Page 26 - автореферат_УЧАНІН
P. 26
24
Для осердя довжиною 10,0 мм збільшення відстані обмотки ВСП від робочого кінця
осердя на 0,5 мм зменшує параметр ξ у 1,45 рази. Такі втрати можна вважати припу-
стимими, оскільки навіть у цьому випадку ефективність ВСП з ФО набагато більша,
ніж у ВСП без осердя.
П’ятий розділ дисертації присвячено розробці автогенераторного високочасто-
тного дефектоскопа з параметричним ВСП. Для нього розроблено комплект параме-
тричних ВСП, зокрема: базовий ВСП на ФО діаметром 1,2 мм для виявлення тріщин
довжиною більше 2 мм; локальний ВСП на ФО діаметром 0,75 мм для виявлення
тріщин довжиною близько 1 мм; інтегральний ВСП на ФО діаметром 4,5 мм для ко-
нтролю виробів з шорсткою поверхнею. Проведений в розділі 1 аналіз визначив пе-
рспективною побудову дефектоскопа за схемою двоконтурного автогенератора,
який працює в режимі переривчастої генерації. При цьому ВСП краще включати у
коло керуючого електрода активного елемента, а частоту робочого контуру ви-
бирати меншою за частоту опорного контура ( ). Для порівняльного ви-
значення чутливості дефектоскопів, що працюють у режимі переривчастої генерації,
розроблено методику, згідно з якою вимірюють зміну частоти слідування імпульсів
при паралельному підключенні до обмотки ВСП резистора, параметри якого відпо-
відають впливу порогового дефекта. Розроблено і досліджено схеми структурних
елементів дефектоскопів, які захищено патентами України: двоконтурного автоге-
нератора на польовому транзисторі з ізольованим затвором; управління робочою ча-
стотою автогенератора; регенерації коливань. Ці технічні рішення використано для
створення низки приладів типу ЛЕОТЕСТ ВД, які пройшли державні випробування і
включені в регламент з технічного обслуговування літаків ДП «Антонов» та авіа-
ційних двигунів ДП «Івченко-Прогрес» і ПАТ «Мотор-Січ» (рис. 22). Дефектоско-
пи комплектують “олівцевими” і Г-подібними ВСП, спеціальними ВСП для контро-
лю зенкувань, різьбових з’єднань, кромок лопаток і важкодоступних місць, зокрема,
для виявлення дефектів на бічних поверхнях отворів.
Рис. 22. Вихрострумовий контроль обшивки фюзеляжу літака АН-12 (зліва)
і авіаційних двигунів (справа) за допомогою дефектоскопа ЛЕОТЕСТ ВД 3.01Н
Ці дефектоскопи впроваджено також в авіакомпанії «Міжнародні Авіалінії
України», Львівському, Севастопольському і Конотопському авіаремонтних заво-
дах, Національному авіаційному університеті, ГПУ «Львівгазвидобування», НВФ
«Зонд» (Івано-Франківськ), Карпатському і Полтавському експертно-технічних
центрах.