Page 14 - Марков А
P. 14

12

                                                               стінці  труби  магістрального  трубо-
                                                               проводу  доповнено  новою  ді-
                                                               агностичною  ЕХ  ознакою,  а  саме,
                                                               поляризаційним опором. Звідси, за-
                                                               стосовуючи  неруйнівний  ЕХ  метод
                                                               контролю  величини  поляризаційно-
                                                               го  опору  R   металу  зовнішньої  по-
                                                                             p
                                                               верхні труби у польових умовах, за
                                                               його  зниження  на  величину  > 30%,
                                                               можна прогнозувати таке посилення

         Рис. 3. Поляризаційний опір R  сталі 20               напружено-деформованого стану на
                                                p
         різних ділянок гину труби А у розчинах                зовнішній поверхні труби, яке ство-
                                                               рює  небезпеку  виходу  макродефек-
               0,3% NaCl та 8,55 мM NaHCO                      ту на поверхню.
                                                     3

              У  четвертому  розділі  науково  обґрунтовано  новий  метод  консервативного
       оцінювання  корозійно-водневої  деградації  конструкційних  сталей,  в основі  якого

       врахування  чутливості  експлуатованого  металу  до  корозійно-механічного  руйну-
       вання  та  особливості  регламентування  гранично  допустимого  значення  характе-
       ристик опору крихкому руйнуванню.
              Проаналізувавши  чинні  нормативні  документи  щодо  можливості  їх  вико-
       ристання  для  оцінювання  граничного  стану  металу  впродовж  його  експлуатації
       прийшли до висновку, що вони не враховують особливості експлуатаційної дегра-
       дації конструкційних сталей. Зокрема, чинні галузеві нормативні документи регла-
       ментують механічні властивості конструкційних сталей для конкретних елементів,
       найважливішими  з  яких  є  характеристики  опору  крихкому  руйнуванню,  зокрема
       ударна  в’язкість  (KCU  чи  KCV),  рідше  згадують  короткочасну  тріщиностійкість.
       Згідно цих документів допускається зниження механічних характеристик до рівня,
       не нижчого за регламентований, в т.ч. спричинене експлуатаційною деградацією.
       Водночас  при  регламентуванні  мінімально  допустимого  рівня  опору  крихкому
       руйнуванню не враховують експлуатаційної деградації металу та механізмів його
       руйнування,  які  проявляються  різким  зниженням  у  тому  числі  опору  корозійно-
       механічному руйнуванню. Зокрема, експертиза аварійних руйнувань магістральних
       газопроводів  чітко  вказує,  що  саме  корозійно-механічний  ріст  тріщини  відпові-
       дальний за їх виникнення.
              Експериментально  встановлено  необхідність  врахування  чутливості  сталей
       до корозійно-механічного руйнування для обґрунтування консервативного оціню-
       вання  їх експлуатаційної  деградації. Дослідження  трубних  сталей різної міцності
       (17Г1С та Х60) у різних станах (вихідному та після пришвидшеної лабораторної
       деградації) за їх чутливістю до корозійного розтріскування у розчині NS4 (pH5,7)
       за його насичення CO , що моделює кисле ґрунтове середовище, показали (табл. 3),
                                 2
       що  у  вихідному  стані  вони  не  схильні  до  корозійного  розтріскування,  водночас
       після деградації у модельних умовах таку їх схильність виявили.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19