Page 46 - НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ
P. 46
46
ментів теплообмінників теплових станцій. Оскільки шиберні засувки і кульові
крани в нафто- і газопереробній промисловості схильні до інтенсивного
абразивного та ерозійного зношування то нанесення HVOF покриттів дозволяє
підвищити їх довговічність [108].
Багато деталей авіаційних двигунів, а також обладнання нафтогазової та
хімічної промисловості, зазнають сильного зношування, що не лиши скорочує
термін служби компонентів, але й впливає на надійність і економічність вироб-
ничих процесів [108]. Для подолання цієї проблеми велика увага приділялася
пошуку відповідних покриттів, зокрема на основі нікелю [109], оксиду
алюмінію [110], карбіду хрому [111, 112], карбіду вольфраму [113, 114], заліза
[115] та алюмініду заліза [116, 117]. З літературних джерел видно, що
металокерамічні покриття на основі WC відіграють важливу роль у зменшенні
абразивного та ерозійного зношування внаслідок поєднання високої твердості
та ударної в’язкості. Виявлено [118-120], що HVOF напилення є більш
перспективною технологією осадження покриттів на основі WC порівняно з
іншими [121].
На думку більшості дослідників [113, 122-124], саме зменшення розміру
зерна WC від мікронної до нанометрової величини є чинником, який підвищує
твердість, механічну міцність та зносостійкість покриттів. Інші дослідники
[125, 126] повідомляли, що звичайні керамічні покриття на основі WC мають
вищу стійкість до ковзання порівняно з наноструктурованими, що пояснюється
їх розкладанням у процесі напилення. Крім того, умови випробування (прикла-
дене навантаження, температура, середовище), також впливали на зносостій-
кість та механізм руйнування керметних покриттів на основі WC.
Wesmann і Espallargas [127] дослідили вплив складу атмосфери, темпера-
тури та розмірів карбідів на тертя ковзанням HVOF напилюваних покриттів
системи WC-CoCr та виявили, що два основні параметри, які впливають на
тертя і зношування – це температура і атмосфера, тоді як первинний розмір
карбіду на тертя і зношування впливає незначно.