Page 201 - УДК
P. 201

201

                     На макрорівні поверхні зламів обох зразків практично не відрізняються за

               макрорельєфом  (Рис. 4.44).  Зародження  втомних  тріщин  відбувалося  від

               зовнішніх  поверхонь  зразків  у  вигляді  сегментних  тріщин  на  зразку,

               випробуваному  за  змінної  амплітуди  навантаження  при     = 0,09 −  0,13  і
                                                                                          σ
               практично колової тріщини вздовж всього периметру на зразку при (   = 0,5).
                                                                                                     σ
               Після зародження тріщини в обох зразках поширювалися на весь їх переріз і

               формували віялоподібний рельєф зламів, який нагадує рельєф крихких зламів за

               випробувань сталевих зразків на удар.
























                                       а                                               б

                  Рис. 4.44. Макрозлами зразків із NiTi сплаву після випробувань одновісним

                 розтягом з частотою 0,5 Гц за змінної (σ s = 480 МПа і 375 МПа) при    =
                                                                                                            
                      0,09 −  0,13 (а) та сталої (Δσ = 305 МПа) при      = 0,5 (б) амплітуди
                                                                              σ
                                                       навантаження.



                     Разом з тим за вищої роздільної здатності стало очевидним, що зародження

               втомної  тріщини  в  обох  випадках  відбувалося  за  механізмом  формування

               мікроскопічних  фрагментів  квазівідколу,  розміри  яких  збільшувалися  в  міру


               просування  тріщини  в  глибину  перерізу  зразків  (Рис. 4.45ад).  Відзначили

               також,  що  попри  практично  однакову  втомну  довговічність  обох  зразків,  у

               випадку  випробувань  при     = 0,09 −  0,13  найвищі  гребені  між  суміжними
                                                  σ
               фасетками  квазівідколу  були  пошкоджені  внаслідок  контактування  берегів

               тріщини  в  кожному  з  циклів  навантаження  (Рис. 4.45а,  в).  Як  результат  на
   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206