Page 195 - УДК
P. 195

195

                     Слів відзначити, що на макрорівні зародження руйнування, при більшому

               розмаху напруження, відбувалася майже уздвож всього периметра зламу зразка,

               формуючи відносно неглибоку кільцеву втомну тріщину (Рис. 4.39а). Тоді як у

               при  меншому  розмаху  напруження  втомні  тріщини  зароджувалися  у  вигляді

               декількох сегментів (Рис. 4.39б). Максимальний з них розташований у верхній

               частині зламу. Подальше поширення тріщини відбувалося практично за однією

               схемою з формуванням віялоподібного макрорельєфу зламу, який свідчить лише

               про високу швидкість росту тріщини вдовж перерізу зразка.

                     Аналіз  ділянок  зародження  втомних  тріщин  за  дещо  вищої  роздільної

               здатності  підтвердив  кільцевий  характер  зародження  втомної  тріщини  при

               високому рівні розмаху напруження на глибину до 70 мкм (Рис. 4.40а) і у вигляді

               серпоподібних  сегментів  на  зламі  зразка,  зруйнованого  за  низького  розмаху

               наруження  (Рис. 4.40б).  Максимальне  підростання  тріщини  на  етапі  її

               докритичного росту досягало  500 мкм. Навіть за невисокої роздільної здатності


               мікроскопа очевидна чітка радіальна спрямованість фрагментів квазівідколу від

               зовнішньої поверхні зразків до центру їх перерізу.






















                                       а                                               б

                Рис. 4.40. Макроособливості зламів зразків із NiTi сплаву на етапі зародження

                   руйнування після випробувань одновісним розтягом з частотою 0,5 Гц та

                R = 0,5 за розмаху напруження Δσ = 305 МПа (   = 770 цикл)  а та Δσ = 243
                                                                             

                                               МПа (     = 4578 цикл) – б.
                                                          
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200