Page 27 - Thesis_Lavrys
P. 27
27
кращою зварюваністю. У вітчизняному літакобудуванні найбільшого
поширення отримав титановий сплав Т110, який використовується у зварних
конструкціях літаків марок Ан-70 та Ан-148. Він частково замінив титановий
сплав ВТ22, оскільки за рівнем технологічності, зварюваності і
роботоспроможності в умовах циклічного навантаження зварних швів є
кращим. Також на даний час в інституті електрозварювання ім. Є.О.Патона
НАН України ведуться розробки титанового сплаву Т120, який за своїми
технологічними, експлуатаційними властивостями перевищуватиме
титановий сплав Т110 [16, 52].
Що до використання в авіаційній промисловості литих та порошкових
титанових сплавів слід зазначити наступне.
Литі сплави використовуються в авіабудуванні відносно недавно, хоча
перші титанові злитки були отриманні ще на ранніх стадіях розвитку
металургії титану. Промислове освоєння фасонного литва з титанових
сплавів продовжувалось тривалим часом та продовжується і до сьогодні.
Труднощі виробництва фасонних відливок з титану обумовленні високою
активністю його в рідкому стані з газами, а також з усіма відомими
вогнетривкими матеріалами. Інша причина затримки розвитку титанового
литва – відсутність спеціального ливарного обладнання, яке дозволяє
провести плавлення і розливку металу в захисній газовій атмосфері або у
вакуумі.
На даний час, незважаючи на наявність вакуумного обладнання з
індукційними та електронно-променевими способами плавлення і
формування фасонних відливок в одноразові форми з графіту, широкому
поширенню титанового литва обмежує його досить висока вартість та
поганий комплекс фізико-механічних характеристик порівняно з
деформуванням. Тому литво титанових деталей застосовується виключно в
тих випадках, коли виготовлення механічним способом з деформованих
напівфабрикатів неможливе. В останніх моделях літаків литі титанові сплави