Page 84 - Кулик В.В.
P. 84
84
попереджається виділення карбідів під час деформування. Таким чином, ці
сталі демонструють термічну і механічну стабільність структури.
Досліджуючи [308] на контактне зношування сталі перлітного AISHI
1070 (мас. %: 0,67C; 0,54Si; 1,09Mn; 0,008Mo; 0,042Ni) і бейнітного AISHI
15B30 (мас. %: 0,35C; 0,17Si; 1,46Mn; 0,009Mo; 0,02Ni) класів за
максимального контактного тиску (Р ) в парі 470 МПа та проковзування 0 і
0
2%, показано, що чисте кочення на противагу коченню з проковзуванням
формує глибший зміцнений поверхневий шар і на бейнітних структурах він
значніший (глибший) порівняно з перлітними. Знос (втрата ваги) від
6
кількості циклів кочення (10 ) має неоднозначні залежності від твердості тіл
кочення. За твердості 320HV в умовах кочення з проковзуванням (2%)
мінімальне зношування спостерігається для дисків з бейнітною структурою
6
6
(45 мг/10 циклів), максимальне – з перлітною структурою (85 мг/10 циклів),
6
тоді як за чистого кочення вони співставні (70 мг/10 циклів). Зі зростанням
твердості досліджуваних сталей (до 370HV) картина зношування змінюється,
практично, на протилежну мінімальні значення зношування за умов кочення
6
з проковзуванням має сталь з перлітною структурою (65 мг/10 циклів),
6
максимальні – з бейнітною (85 мг/10 циклів).
В роботі [309] досліджували сталь японського виробництва
(Shinkansen, і колісні низьколеговані сталі S2 і S3 (0,4-0,45%С).
Пошкоджуваність поверхні кочення колеса залежить від більшого чи
меншого сумарного впливу адгезивного зносу, пластичної деформації,
контактної і термічної втоми. Нелегована сталь Shinkansen (σ =1050 МПа,
В
δ=13-14% є на рівні сталей R8 і R7, незважаючи на високий вміст вуглецю)
має високі чистоту металу і гомогенність структури поверхні кочення колеса.
Низьколеговані сталі S2 і S3 володіють покращеною термостійкістю за
рахунок нижчого вмісту вуглецю і добавок легуючих елементів, внаслідок
чого перлітно-феритна мікроструктура сталі має меншу схильність до
перетворення у аустенітну. Випробовування проводили на стенді, де у
натуральному масштабі моделюється контакт кочення колеса рейкою, з