Page 84 - Кулик В.В.
P. 84

84

                  попереджається  виділення  карбідів під час  деформування. Таким  чином, ці

                  сталі демонструють термічну і механічну стабільність структури.

                         Досліджуючи  [308]  на  контактне  зношування  сталі  перлітного  AISHI

                  1070  (мас.  %:  0,67C;  0,54Si;  1,09Mn;  0,008Mo;  0,042Ni)  і  бейнітного  AISHI

                  15B30  (мас.  %:  0,35C;  0,17Si;  1,46Mn;  0,009Mo;  0,02Ni)  класів  за

                  максимального контактного тиску (Р ) в парі 470 МПа та проковзування 0 і
                                                               0
                  2%,  показано,  що  чисте  кочення  на  противагу  коченню  з  проковзуванням

                  формує глибший зміцнений поверхневий шар і на бейнітних структурах він

                  значніший  (глибший)  порівняно  з  перлітними.  Знос  (втрата  ваги)  від

                                                     6
                  кількості циклів кочення (10 ) має неоднозначні залежності від твердості тіл
                  кочення.  За  твердості  320HV  в  умовах  кочення  з  проковзуванням  (2%)

                  мінімальне зношування спостерігається для дисків з бейнітною структурою

                                                                                                     6
                             6
                  (45 мг/10 циклів), максимальне – з перлітною структурою (85 мг/10 циклів),
                                                                                   6
                  тоді як за чистого кочення вони співставні (70 мг/10 циклів). Зі зростанням
                  твердості досліджуваних сталей (до 370HV) картина зношування змінюється,

                  практично, на протилежну мінімальні значення зношування за умов кочення

                                                                                                    6
                  з  проковзуванням  має  сталь  з  перлітною  структурою  (65  мг/10 циклів),
                                                              6
                  максимальні – з бейнітною (85 мг/10 циклів).
                         В  роботі  [309]  досліджували  сталь  японського  виробництва

                  (Shinkansen,  і  колісні  низьколеговані  сталі  S2  і  S3  (0,4-0,45%С).

                  Пошкоджуваність  поверхні  кочення  колеса  залежить  від  більшого  чи

                  меншого  сумарного  впливу  адгезивного  зносу,  пластичної  деформації,

                  контактної  і  термічної  втоми.  Нелегована  сталь  Shinkansen  (σ =1050  МПа,
                                                                                                В
                  δ=13-14% є на рівні сталей R8 і R7, незважаючи на високий вміст вуглецю)

                  має високі чистоту металу і гомогенність структури поверхні кочення колеса.

                  Низьколеговані  сталі  S2  і  S3  володіють  покращеною  термостійкістю  за

                  рахунок  нижчого  вмісту  вуглецю  і  добавок  легуючих  елементів,  внаслідок

                  чого  перлітно-феритна  мікроструктура  сталі  має  меншу  схильність  до

                  перетворення  у  аустенітну.  Випробовування  проводили  на  стенді,  де  у


                  натуральному  масштабі  моделюється  контакт  кочення  колеса  рейкою,  з
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89