Page 300 - Кулик В.В.
P. 300
300
Висновки до розділу 5
1. Для пошуку шляхів підвищення опору крихкому руйнуванню
металу в зоні термічного впливу, що виникає після ремонтного наплавлення
поверхні кочення залізничних коліс, досліджено вплив різних термообробок,
у тому числі традиційної та модифікованої авторами Q-n-P-обробки, коли
зміною температурно-часових параметрів забезпечували різний вміст
залишкового аустеніту, який за рахунок реалізації відомого TRIP-механізму
пластифікації сталі внаслідок його деформаційного мартенситного
перетворення впливає на структурно-механічний стан сталей, а також різний
рівень залишкових напружень ІІ роду.
2. Встановлено, що після модифікованої Q-n-P-обробки механічні
характеристики сталі зростають більше, ніж після традиційної, що
підтверджено за параметром конструкційної міцності P = [ ‧K ‧K ].
th
U
fc
3. Показано, що підвищити опірність крихкому руйнуванню металу
колеса в зоні термічного впливу після відновлювального наплавлення до
рівня основного металу можливо формуванням у цій зоні бейнітно-
мартенситної структури і витримкою 2…3 год при 100°С під час його
охолодження після наплавлення. Така витримка сприяє зростанню порога
втоми зразка з тріщиною – в 1,6 рази, циклічної в’язкості руйнування – в 1,8
рази за практично незмінної міцності, що спричинено падінням в ~ 1,5 рази
напружень ІІ роду і локальних деформацій в об’ємі рейок бейніту та
мартенситу.
4. Досліджено властивості зварного шва, отриманого дротом Св-
08ХM (0,08%С), який моделює матеріал наплавки в залізничних колесах зі
сталей з підвищеним вмістом вуглецю (0,65%С). Отримано позитивний
результат запропонованої термічної обробки за рахунок підвищення
характеристик циклічної тріщиностійкості металу зони термічного впливу зі
структурою байнітно-мартенситу. Отримані результати покладені в основу
розробки технології ремонту високоміцних залізничних коліс, яка повинна