Page 304 - Кулик В.В.
P. 304

304

                  України № 106836) та нового параметра конструкційної міцності матеріалів

                  P = [ ‧K ‧K ],  з  урахуванням  впливу  експлуатаційних  чинників(патент
                                     fc
                               th
                         В
                  України № 105440, див. додаток А).
                         7. Графітизована доевтектоїдна сталь (мас %: 0,60 С; 0,90 Mn; 1,0 Si;

                  1,0 Cu; 0,15 Al) після відпалу на зернистий перліт (границя міцності ~ 800

                  МПа)  на  відміну  від  традиційних  колісних  сталей  має  найнижчу

                                                   0
                  високотемпературну  (>500 C)  пластичність,  не  схильна  до  окрихчення  за

                  низьких кліматичних температур (до –40С), а негативний вплив корозивного

                  середовища  на  її  характеристики  циклічної  тріщиностійкості  відсутній.

                  Проте  її  низька  циклічна  в’язкість  руйнування  (K   < 40…50 МПа∙√м)  не
                                                                                   fc
                  відповідає вимогам до перспективних колісних сталей.

                         8. Твердорозчинне зміцнення за рахунок підвищеного вмісту кремнію

                  (до 0,97%) і марганцю (до 0,85%) за пониженого вмісту вуглецю (до 0,58%)

                  сприяє  підвищенню  опору  зношуванню  колісної  сталі,  проте  обумовлює

                  зниження її циклічної тріщиностійкості і опору пошкоджуваності.

                         9.  Оптимальне  поєднання  міцності  і  циклічної  тріщиностійкості

                  дисперсійно  зміцненої  колісної  сталі  забезпечується  за  вмісту  ванадію  та

                                   4
                  азоту [V‧N]‧10  = 22% та температури аустенізації 950ºС і відпуску 550ºС, що
                  відповідає  максимальному  значенню  параметра  конструкційної  міцності

                  матеріалів  P  при  знижені  вмісту  вуглецю  з  0,63  до  0,57%.  Така  сталь

                  забезпечує  високий  опір  пошкодженості,  але  низький  опір  зношуванню

                  поверхні кочення модельного колеса.

                         10. Встановлено, що оптимальним поєднанням характеристик міцності

                  та  циклічної  тріщиностійкості,  опору  зношуванню  і  пошкоджуваності

                  володіють  комплекснолеговані  сталі  з  поєднанням  твердорозчинного  та

                  дисперсійного  зміцнення.  Рекомендовано  комплекснолеговану  сталь  з

                                                                                                4
                  твердорозчинним (~1% Si і ~1% Mn) та дисперсійним ([V‧N]‧10  = 20…25%)
                  зміцненням  за  пониженого  вмісту  вуглецю  (0,52…0,53%)  для  дослідно-

                  промислової  перевірки  з  метою  виготовлення  залізничних  коліс  нового

                  покоління (див. Додаток Б).
   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308   309