Page 302 - Кулик В.В.
P. 302
302
ВИСНОВКИ
На підставі виконаних досліджень, викладених у дисертації, з позицій
структурної механіки втомного руйнування сформульовані та обґрунтовані
рекомендації в галузі матеріалознавства, які забезпечують вирішення
важливої науково-технічної проблеми підвищення надійності і довговічності
високоміцних залізничних коліс. Запропоновано нову концепцію створення
сталей для забезпечення високого опору зношуванню і пошкоджуваності
поверхні кочення коліс, розроблено вимоги до комплексу механічних
характеристик таких сталей та обґрунтовано хімічний склад сталі для
залізничних коліс нового покоління, а також режим термічної обробки їх
ремонтних наплавок, що відображено у висновках.
1. Для мінімізації негативного впливу експлуатаційних чинників на
ресурсні характеристики колісних сталей і довговічність високоміцних
залізничних коліс запропоновано нову концепцію створення колісних
сталей, згідно якої необхідні нові сталі з пониженим вмістом вуглецю для
підвищення температури аустенізації (зменшення схильності до
мартенситного перетворення), а також циклічної тріщиностійкості
(K > 80 МПа∙√м), яка визначає тріщиноутворення на поверхні кочення,
fc
забезпечуючи їх високоміцний стан твердорозчинним та дисперсійним
зміцненням.
2. Схильність до утворення повзунів на поверхні кочення коліс
º
підвищується з ростом високотемпературної (вище 500 С) пластичності
(відносного видовження) сталей. Стрімкіший ріст пластичності, зумовлений
розчиненням карбонітридів ванадію в сталі марки Т, забезпечує
сприятливіші умови для утворення дефектів типу повзун на поверхні
кочення коліс типу КП-Т порівняно з колесами типу КП-2. Підвищений опір
формуванню повзунів спричиняє також твердорозчинне кремнієм (~ 1%) і
марганцем (~ 1%) та дисперсійне ванадієм (~ 0,17%) і азотом (~ 0,013%)
зміцнення колісних сталей.