Page 302 - Кулик В.В.
P. 302

302

                                                         ВИСНОВКИ



                         На підставі виконаних досліджень, викладених у дисертації, з позицій

                  структурної  механіки  втомного  руйнування  сформульовані  та  обґрунтовані

                  рекомендації  в  галузі  матеріалознавства,  які  забезпечують  вирішення

                  важливої науково-технічної проблеми підвищення надійності і довговічності

                  високоміцних  залізничних коліс.  Запропоновано  нову  концепцію  створення

                  сталей  для  забезпечення  високого  опору  зношуванню  і  пошкоджуваності

                  поверхні  кочення  коліс,  розроблено  вимоги  до  комплексу  механічних

                  характеристик  таких  сталей  та  обґрунтовано  хімічний  склад  сталі  для

                  залізничних  коліс  нового  покоління,  а  також  режим  термічної  обробки  їх

                  ремонтних наплавок, що відображено у висновках.

                          1.    Для мінімізації негативного впливу експлуатаційних чинників на

                   ресурсні  характеристики  колісних  сталей  і  довговічність  високоміцних

                   залізничних  коліс  запропоновано  нову  концепцію  створення  колісних

                   сталей, згідно  якої  необхідні нові сталі  з пониженим  вмістом вуглецю  для

                   підвищення        температури        аустенізації      (зменшення        схильності       до

                   мартенситного  перетворення),  а  також  циклічної  тріщиностійкості


                   (K > 80 МПа∙√м),  яка  визначає  тріщиноутворення  на  поверхні  кочення,
                       fc
                   забезпечуючи  їх  високоміцний  стан  твердорозчинним  та  дисперсійним

                   зміцненням.

                          2.    Схильність  до  утворення  повзунів  на  поверхні  кочення  коліс

                                                                                           º
                   підвищується  з  ростом  високотемпературної  (вище  500 С)  пластичності
                   (відносного видовження) сталей. Стрімкіший ріст пластичності, зумовлений

                   розчиненням  карбонітридів  ванадію  в  сталі  марки  Т,  забезпечує

                   сприятливіші  умови  для  утворення  дефектів  типу  повзун  на  поверхні

                   кочення коліс типу КП-Т порівняно з колесами типу КП-2. Підвищений опір

                   формуванню  повзунів  спричиняє  також  твердорозчинне  кремнієм  (~  1%)  і

                   марганцем  (~  1%)  та  дисперсійне  ванадієм  (~  0,17%)  і  азотом  (~  0,013%)

                   зміцнення колісних сталей.
   297   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307