Page 303 - Кулик В.В.
P. 303

303

                         3.  Негативний  вплив  корозивного  середовища  (дистильована  вода  та

                  3,5%-му  водний  розчин  NaCl)  на  поріг  втоми  K   та  циклічну  в’язкість
                                                                                  th

                  руйнування K  сталей марок 2 і Т незначний. Проте відомо, що схильність
                                     fc
                  до низькотемпературного окрихчення зростає з підвищенням вмісту вуглецю

                                                               0
                  в колісній сталі: при температурі -40 С значення K  сталі марки Т (0,66%С)
                                                                                 fc
                  в 1,7 рази менше, ніж сталі марки 2 (0,58%С).

                         4.  За  впливу  термосилових  чинників  в  зоні  контакту  під  час

                  гальмування,  коли  перлітна  структура  трансформується  в  мартенситну,

                  вихідні стискальні залишкові напруження ІІ роду змінюються на розтягальні

                  тим сильніше, що вищі вміст вуглецю в сталі та швидкість її охолодження. В

                  сталі  марки  Т  порівняно  зі  сталлю  марки  2  ці  процеси  зумовлюють

                  інтенсивнішу  реалізацію  низькоенергоємного  відкольного  міжзеренного

                  механізму  руйнування  за циклічного  навантаження  і  нижчі  характеристики

                  циклічної тріщиностійкості: порогу втоми K  у 2,4 рази; циклічної в’язкості
                                                                         th
                  руйнування  K   в  1,7  рази.  Твердорозчинне  зміцнення  колісних  сталей  за
                                     fc
                  вмісту 0,58…0,60% вуглецю у цьому випадку спричиняє зниження циклічної

                  в’язкості руйнування порівняно зі сталлю марки Т.

                         5.  Показано,  що  пошкоджуваність  поверхні  кочення  модельних  коліс

                  при  контактно-втомному  дослідженні  пари  колесо-рейка  зростає  з


                  підвищенням міцності (твердості), яке зумовлене високим вмістом вуглецю в
                  колісній  сталі,  що  відповідає  статистичним  даним  експлуатації  реальних


                  залізничних  коліс.  При  цьому  пошкодженість  однозначно  корелює  з
                  циклічною  в’язкістю  руйнування  колісної  сталі  за  нормального  відриву


                  (ΔK )  та  поперечного  зсуву  (ΔK          ІІ fc ).  Їх  можна  вважати  визначальним
                       І fc
                  параметром  цього  процесу  пошкоджуваності,  на  відміну  від  порогів  втоми


                  ΔK  і ΔK    ІI th .
                      І th
                         6.  Оцінювання  впливу  хімічного  складу  і  структурно-фазового  стану

                  розроблюваних колісних сталей на їх роботоздатність необхідно проводити

                  на  підставі  запропонованого  комплексу  механічних  характеристик,  зокрема

                  діаграм  конструкційної  міцності  і  експлуатаційної  надійності  (патент
   298   299   300   301   302   303   304   305   306   307   308