Page 303 - Кулик В.В.
P. 303
303
3. Негативний вплив корозивного середовища (дистильована вода та
3,5%-му водний розчин NaCl) на поріг втоми K та циклічну в’язкість
th
руйнування K сталей марок 2 і Т незначний. Проте відомо, що схильність
fc
до низькотемпературного окрихчення зростає з підвищенням вмісту вуглецю
0
в колісній сталі: при температурі -40 С значення K сталі марки Т (0,66%С)
fc
в 1,7 рази менше, ніж сталі марки 2 (0,58%С).
4. За впливу термосилових чинників в зоні контакту під час
гальмування, коли перлітна структура трансформується в мартенситну,
вихідні стискальні залишкові напруження ІІ роду змінюються на розтягальні
тим сильніше, що вищі вміст вуглецю в сталі та швидкість її охолодження. В
сталі марки Т порівняно зі сталлю марки 2 ці процеси зумовлюють
інтенсивнішу реалізацію низькоенергоємного відкольного міжзеренного
механізму руйнування за циклічного навантаження і нижчі характеристики
циклічної тріщиностійкості: порогу втоми K у 2,4 рази; циклічної в’язкості
th
руйнування K в 1,7 рази. Твердорозчинне зміцнення колісних сталей за
fc
вмісту 0,58…0,60% вуглецю у цьому випадку спричиняє зниження циклічної
в’язкості руйнування порівняно зі сталлю марки Т.
5. Показано, що пошкоджуваність поверхні кочення модельних коліс
при контактно-втомному дослідженні пари колесо-рейка зростає з
підвищенням міцності (твердості), яке зумовлене високим вмістом вуглецю в
колісній сталі, що відповідає статистичним даним експлуатації реальних
залізничних коліс. При цьому пошкодженість однозначно корелює з
циклічною в’язкістю руйнування колісної сталі за нормального відриву
(ΔK ) та поперечного зсуву (ΔK ІІ fc ). Їх можна вважати визначальним
І fc
параметром цього процесу пошкоджуваності, на відміну від порогів втоми
ΔK і ΔK ІI th .
І th
6. Оцінювання впливу хімічного складу і структурно-фазового стану
розроблюваних колісних сталей на їх роботоздатність необхідно проводити
на підставі запропонованого комплексу механічних характеристик, зокрема
діаграм конструкційної міцності і експлуатаційної надійності (патент