Page 169 - Кулик В.В.
P. 169
169
3.3.4. Розроблення додаткових вимог до сталей суцільнокатаних
високоміцних залізничних коліс
Інтенсифікація залізничних перевезень, пов'язана зі зростанням
навантаженості і швидкостей рухомого складу Укрзалізниці, ставить нові
вимоги до конструкційних матеріалів, зокрема за рівнем міцності і
витривалості. Особливо це стосується сталей залізничних коліс.
Найпростіший спосіб підвищити твердість (міцність) вуглецевих сталей – це
збільшити вміст вуглецю в них. В Україні розроблено нову марку сталі з
високим вмістом вуглецю (сталь марки Т) для виробництва залізничних коліс
підвищеної міцності, яку включено до міждержавного стандарту на
залізничні колеса ДСТУ ГОСТ 10791-2016 [5]. Відповідно до технічних умов
ТУ У27.1.4-571-2004 „Колеса суцільнокатані діаметром 957 мм підвищеної
міцності та тривкі до спрацювання” в Україні впроваджено в експлуатацію
(2005-2006 р.р.) високоміцні колеса типу КП-Т.
Згідно з ДСТУ ГОСТ 10791-2016 [5] на залізничні колеса під час
здавальних випробувань визначають такі механічні характеристики: границю
міцності, відносні видовження і звуження, твердість, ударну в’язкість та
проводять перевірку рівня залишкових напружень. Результати
випробовувань показують, що сталь високоміцних коліс задовольняє
вимогам вищенаведених нормативних актів.
Наявний комплекс характеристик, поданий нормативних документах,
не відображає у повній мірі механіку процесу, що має місце при взаємодії
колеса з рейкою в експлуатаційних умовах. Для врахування цього слід ввести
додаткові нормативні параметри, подані вище, з метою вибору колісних
сталей, які забезпечать підвищення працездатності залізничних коліс шляхом
ження схильності до утворення дефектів типу повзун та вищербина на їх
поверхні кочення. Як показує досвід експлуатації коліс зі сталі марки Т, у
ряді випадків вони передчасно були зняті з експлуатації внаслідок утворення