Page 173 - Кулик В.В.
P. 173
173
Висновки до розділу 3
1. На основі статистичного аналізу експлуатаційних пошкоджень
залізничних коліс типу КП-2 (зі сталі марки 2) і КП-Т (зі сталі марки Т) та
лабораторних досліджень сталей марок 2 і Т обґрунтовано необхідність
вибору колісних сталей і за опірністю зношуванню, і за опірністю утворенню
дефектів (повзунів і вищербин) на поверхні кочення коліс, що вимагає зміни
відповідних нормативно-технічних документів на колісну продукцію.
2. Встановлено, що утворення повзунів визначають характеристики
пластичності колісної сталі за високих (500…800 С) температур. Також
показано, що кінетика вищерблювання (пітингоутворенням або
відшаруванням) поверхні кочення коліс визначається характеристиками
циклічної тріщиностійкості колісних сталей за умов нормального відриву та
поперечного зсуву, значення яких суттєво залежать від впливу
експлуатаційних факторів, особливо температурно-силових факторів під час
гальмування.
3. Виявлено, що негативний вплив цих корозивних середовищ на
здатність формувати захисну плівку на свіжоутвореній поверхні у
дистильованій воді та 3,5%-му водному розчині NaCl та циклічну
тріщиностійкість сталей марки 2 та Т незначний і найбільше проявляється на
початку середньоамплітудної ділянки діаграм циклічної тріщиностійкості
(швидкостей росту втомної тріщини), помітніше – для сталі марки 2
порівняно зі сталлю марки Т.
4. За впливу термосилових чинників під час гальмування і
подальшого охолодження сталі в зоні контакту її вихідна перлітна структура
трансформується в мартенситну, а вихідні стискальні залишкові напруження
ІІ роду змінюються на розтягальні тим сильніше, що вищі вміст вуглецю в
сталі та швидкість її охолодження. В сталі марки Т порівняно зі сталлю
марки 2 ці процеси зумовлюють інтенсивнішу реалізацію
низькоенергоємного відкольного міжзеренного механізму руйнування за