Page 161 - Кулик В.В.
P. 161
161
Для підтвердження цього проведено дослідження колісної сталі марки
2, марки Т і сталі марки Т, яку модифікували РЗМ і Са за мінімізованого
залишкового вмісту алюмінію та легування титаном (варіант Т ) [397].
м
Для колісної сталі Т , значення границі міцності = 1150-1160 МПа,
м
B
твердості – 339HB і відносного видовження = 13…14% відповідає
вимогам ГОСТ 10791-2011 до сталей високоміцних залізничних коліс.
Порівняно зі сталлю варіанту Т вона поступається їй за міцністю (7%), проте
випереджає за пластичністю (27%) і твердістю (12%). Це пов’язано з тим,
що модифікування цієї сталі зумовило формування рівномірної структури
виливки з усуненням ліквацій перлітно-феритної фази і неметалевих
включень, а також значне подрібнення цементитної фази.
Вище наведені колісні сталі мають перлітно-феритну структуру (рис.
3.36). Видно, що легування ванадієм зумовлює помітне подрібнення
мікроструктури (рис. 3.36б, в).
Сталь варіанту Т має структуру високодисперсного перліту без
м
виділень надлишкового фериту (рис. 3.36в) порівняно зі сталлю варіанта Т,
яка має структуру крупнодисперстного перліту з виділеннями надлишкового
фериту (рис. 3.36б).
Оцінюючи характеристики циклічної тріщиностійкості досліджуваних
колісних сталей слід зауважити, що за низьких і середніх амплітуд
навантаження різниця між ними практично відсутня. За пороговою
*
циклічною тріщиностійкістю ΔK , показником рівняння Паріса n та K
th
модифікована колісна сталь Т відповідає колісній сталі Т (без
м
модифікування) та поступається колісній сталі 2 на 6%, 3% та 7% відповідно
(табл. 3.9, рис. 3.37).
Суттєві відмінності між цими сталями спостерігаються за високих
амплітуд навантаження. Найнижчою циклічною в’язкістю руйнування ΔK
fc
володіє модифікована сталь Т , яка на 35% поступається сталі марки Т та на
м
58% сталі марки 2.