Page 161 - Кулик В.В.
P. 161

161

                         Для підтвердження цього проведено дослідження колісної сталі марки

                  2,  марки  Т  і  сталі  марки  Т,  яку  модифікували  РЗМ  і  Са  за  мінімізованого

                  залишкового вмісту алюмінію та легування титаном (варіант Т ) [397].
                                                                                             м
                         Для колісної сталі Т , значення границі міцності   = 1150-1160 МПа,
                                                  м
                                                                                       B
                  твердості  –  339HB  і  відносного  видовження  =  13…14%  відповідає

                  вимогам  ГОСТ  10791-2011  до  сталей  високоміцних  залізничних  коліс.

                  Порівняно зі сталлю варіанту Т вона поступається їй за міцністю (7%), проте


                  випереджає за пластичністю  (27%) і твердістю (12%). Це пов’язано з тим,

                  що  модифікування  цієї  сталі  зумовило  формування  рівномірної  структури

                  виливки  з  усуненням  ліквацій  перлітно-феритної  фази  і  неметалевих

                  включень, а також значне подрібнення цементитної фази.

                         Вище  наведені  колісні  сталі  мають  перлітно-феритну  структуру  (рис.

                  3.36).  Видно,  що  легування  ванадієм  зумовлює  помітне  подрібнення

                  мікроструктури (рис. 3.36б, в).

                         Сталь  варіанту  Т   має  структуру  високодисперсного  перліту  без
                                                м
                  виділень надлишкового фериту (рис. 3.36в) порівняно зі сталлю варіанта Т,

                  яка має структуру крупнодисперстного перліту з виділеннями надлишкового

                  фериту (рис. 3.36б).

                         Оцінюючи характеристики циклічної тріщиностійкості досліджуваних

                  колісних  сталей  слід  зауважити,  що  за  низьких  і  середніх  амплітуд

                  навантаження  різниця  між  ними  практично  відсутня.  За  пороговою

                                                                                                               *
                  циклічною  тріщиностійкістю  ΔK ,  показником  рівняння  Паріса  n  та  K
                                                           th
                  модифікована  колісна  сталь  Т   відповідає  колісній  сталі  Т  (без
                                                             м
                  модифікування) та поступається колісній сталі 2 на 6%, 3% та 7% відповідно

                  (табл. 3.9, рис. 3.37).

                         Суттєві  відмінності  між  цими  сталями  спостерігаються  за  високих

                  амплітуд  навантаження.  Найнижчою  циклічною  в’язкістю  руйнування  ΔK
                                                                                                              fc
                  володіє модифікована сталь Т , яка на 35% поступається сталі марки Т та на
                                                      м
                  58% сталі марки 2.
   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166