Page 157 - Кулик В.В.
P. 157

157

                  необхідно  розробляти  нові  високоміцні  колісні  сталі  з  оптимальним

                  поєднанням         високої       зносостійкості        і    тріщиностійкості         (опору

                  вищерблюванню) [392, 393]. Але на даний час відсутні обгрунтовані критерії

                  і визначальні механічні параметри для розробки таких сталей.

                         Відомі  схеми  утворення  вищербин,  коли  кінетику  цього  процесу

                  визначає  тривалість  різних  стадій  пітингоутворення  та  відшарування

                  внаслідок зародження і росту втомних тріщин [363]. Втомна тріщина може

                  зароджуватися як з поверхні кочення, так і в підповерхневих шарах. Її ріст

                  відбувається  почергово  за  різної  комбінації  процесів  нормального  відриву

                  (що  контролює  розмах  ΔK )  та  поперечного  зсуву  (ΔK ).  Розроблено  ряд
                                                    I
                                                                                        II
                  моделей пошкодження в зоні контакту колесо – рейка [188, 225, 394]. Вони

                  постулюють, що тріщина довжиною а розвивається за різними механізмами

                  контактно-втомного  руйнування,  коли  розмах  коефіцієнта  інтенсивності

                  напружень ΔK біля її вершини перевищує поріг втоми матеріалу:



                                       K   K     ,   K        (f  K  ,  K   ),         (3.1)
                                                eq th     eq th         I th    II th



                         де K  і K     IІ th  - пороги втоми за нормального відриву і поперечного
                                I th
                  зсуву,  відповідно  [394].  Подальший  процес  руйнування  визначає  кінетика

                  тріщини, зокрема швидкість її росту:




                                                     K    K        n i
                                      da        V      i      i th    , i    I ;  ,II       (3.2)
                                         dN      i    K    K   
                                                       i fc     i  



                         де  K   -  циклічна  вязкість  руйнування  матеріалу  при  нормальному
                                 і  fc
                  відриві  або поперечному  зсуві  [188]. Проте  в літературі недостатньо даних

                  про  достовірність  пропонованих  моделей  стосовно  процесу  пошкодження

                  шляхом  вищерблювання  поверхні  кочення  залізничних  коліс,  а  також  про

                  механічні характеристики колісних сталей, які визначають цей процес.
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162