Page 157 - Кулик В.В.
P. 157
157
необхідно розробляти нові високоміцні колісні сталі з оптимальним
поєднанням високої зносостійкості і тріщиностійкості (опору
вищерблюванню) [392, 393]. Але на даний час відсутні обгрунтовані критерії
і визначальні механічні параметри для розробки таких сталей.
Відомі схеми утворення вищербин, коли кінетику цього процесу
визначає тривалість різних стадій пітингоутворення та відшарування
внаслідок зародження і росту втомних тріщин [363]. Втомна тріщина може
зароджуватися як з поверхні кочення, так і в підповерхневих шарах. Її ріст
відбувається почергово за різної комбінації процесів нормального відриву
(що контролює розмах ΔK ) та поперечного зсуву (ΔK ). Розроблено ряд
I
II
моделей пошкодження в зоні контакту колесо – рейка [188, 225, 394]. Вони
постулюють, що тріщина довжиною а розвивається за різними механізмами
контактно-втомного руйнування, коли розмах коефіцієнта інтенсивності
напружень ΔK біля її вершини перевищує поріг втоми матеріалу:
K K , K (f K , K ), (3.1)
eq th eq th I th II th
де K і K IІ th - пороги втоми за нормального відриву і поперечного
I th
зсуву, відповідно [394]. Подальший процес руйнування визначає кінетика
тріщини, зокрема швидкість її росту:
K K n i
da V i i th , i I ; ,II (3.2)
dN i K K
i fc i
де K - циклічна вязкість руйнування матеріалу при нормальному
і fc
відриві або поперечному зсуві [188]. Проте в літературі недостатньо даних
про достовірність пропонованих моделей стосовно процесу пошкодження
шляхом вищерблювання поверхні кочення залізничних коліс, а також про
механічні характеристики колісних сталей, які визначають цей процес.