Page 155 - Кулик В.В.
P. 155

155
























                       Рисунок 3.31 – Залежність порогів втоми за нормального відриву (а) і

                        поперечного зсуву (б) від характеристик міцності дослідженої сталі:

                        ● – отримані дані [377]; ○ – літературні дані [182, 349, 358, 382-391]



                         Таким  чином,  діаграми  конструкційної  міцності  (залежності  між

                  міцністю  і  тріщиностійкістю  матеріалів  [379]),  обумовлені  впливом

                  дисперсності  структури  (параметр  D)  досліджуваної  сталі,  за  параметром

                  циклічної  в’язкості  руйнування  (ΔK )  якісно  однакові  за  нормального
                                                                 fc
                  відриву і поперечного зсуву (рис. 3.32а). За параметром порогу втоми (ΔK )
                                                                                                             th
                  вони  якісно  відмінні  (рис.  3.32б).  Кількісне  порівняння  тут  недоцільне,

                  оскільки  випробовування  за  нормального  відриву  і  поперечного  зсуву

                  проведене  за  різної  асиметрії  циклу  навантаження  і  дискусійним  тут  є

                  питання  про  роль  стискальної  частини  циклу  та  її  врахування  у  величині

                  розмаху коефіцієнта інтенсивності напружень.


                         Отже,  при  розрахунку  тривалості  ранніх  стадій  тріщиноутворення  в
                  залізничних  колесах  (за  параметром  ΔK )  визначальним  є  механізм  росту
                                                                    th

                  втомної  тріщини,  коли  вплив  морфології  структури  і  міцності  сталі
                  перлітного класу є суттєвим у випадку тріщин зсуву і незначним у випадку


                  тріщин  відриву  (рис.  3.32а).  Така  ситуація  відсутня  при  оцінюванні
                  граничного стану коліс з тріщинами (за параметром ΔK ), коли якісна зміна
                                                                                      fc
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160