Page 155 - Кулик В.В.
P. 155
155
Рисунок 3.31 – Залежність порогів втоми за нормального відриву (а) і
поперечного зсуву (б) від характеристик міцності дослідженої сталі:
● – отримані дані [377]; ○ – літературні дані [182, 349, 358, 382-391]
Таким чином, діаграми конструкційної міцності (залежності між
міцністю і тріщиностійкістю матеріалів [379]), обумовлені впливом
дисперсності структури (параметр D) досліджуваної сталі, за параметром
циклічної в’язкості руйнування (ΔK ) якісно однакові за нормального
fc
відриву і поперечного зсуву (рис. 3.32а). За параметром порогу втоми (ΔK )
th
вони якісно відмінні (рис. 3.32б). Кількісне порівняння тут недоцільне,
оскільки випробовування за нормального відриву і поперечного зсуву
проведене за різної асиметрії циклу навантаження і дискусійним тут є
питання про роль стискальної частини циклу та її врахування у величині
розмаху коефіцієнта інтенсивності напружень.
Отже, при розрахунку тривалості ранніх стадій тріщиноутворення в
залізничних колесах (за параметром ΔK ) визначальним є механізм росту
th
втомної тріщини, коли вплив морфології структури і міцності сталі
перлітного класу є суттєвим у випадку тріщин зсуву і незначним у випадку
тріщин відриву (рис. 3.32а). Така ситуація відсутня при оцінюванні
граничного стану коліс з тріщинами (за параметром ΔK ), коли якісна зміна
fc