Page 122 - Кулик В.В.
P. 122
122
3.3.1.2. Зміна структури, формування залишкових напружень і
циклічна тріщиностійкість за дії температурно-силових чинників
під час гальмування
В умовах гальмування і проковзування колеса рейкою проходить
локальний нагрів приповерхневих шарів ободу колеса, температура якого
може перевищувати температуру аустенізації колісної сталі [283]. За такої дії
температурно-силових (температура та навантаження на вісь) факторів після
гальмування і пришвидшеного охолодження поверхні кочення, вглиб ободу
колеса створюється градієнтна структура металу [283]. Вона
обумовлюватиметься, окрім хімічного складу колісних сталей і величини
осьового навантаження, швидкістю охолодження системи метал-сухе
повітря, метал-вологе повітря або метал-атмосферні опади тощо. Структурні
перетворення супроводжуються утворенням поля залишкових напружень,
поява яких сприяє зародженню та поширенню втомних тріщин.
Якщо у зону локального нагріву потрапляють неметалеві включення, то
під дією температурно-силових чинників може змінюватись їх когезія з
металевою основою і виникають сприятливіші умови для тріщиноутворення.
Як засвідчують дослідження умов поширення тріщин від неметалевих
включень, саме від них формуються смуги зі зниженою твердістю (у 1,8…2,5
раза), вздовж яких ростуть тріщини [354].
Мікроструктура сталі марки Т колеса типу КП-Т у вихідному стані
(варіант 1 з табл. 3.3) є типовою перлітно-феритною, ферит представлений
округлими і витягнутими вкрапленнями, розміщеними границями
аустенітних зерен (рис. 3.7а). Переважна більшість перлітних колоній мала
ядро зародження, епіцентр якого співпадав з границями аустенітних зерен,
внаслідок чого цементитні пластинки розходяться від нього променями.
Товщина цементитних пластинок і віддаль між ними, практично співставні і
становлять близько 0,15…0,17 мкм (рис. 3.7б).