Page 120 - Кулик В.В.
P. 120
120
міжзеренного, характерного для руйнування сталей у корозивних
середовищах за впливу водневого окрихчення. При цьому для сталі марки 2
відкольні фасетки проявляються чіткіше (рис. 3.6а), а слідів корозії більше
(рис. 3.6б) порівняно з відповідними зламами сталі марки Т (рис. 3.6г, д), що
відповідає дещо сильнішому впливу корозивного середовища на циклічну
тріщиностійкість сталі марки 2, ніж сталі марки Т на початку
середньоамплітудної ділянки діаграми швидкостей росту втомної тріщини
(рис. 3.5а і б, відповідно) [351].
За високих амплітуд навантаження відкольний череззеренний механізм
руйнування посилюється (рис. 3.6в, е). Це яскравіше проявляється для сталі
марки Т (рис. 3.6е), що пов’язано з її низької циклічною в’язкістю
руйнування. Проте в обох випадках розвинені мікрообласті ямкового
(пластичного) характеру (рис. 3.6в, е) зумовлюють достатню циклічну
в’язкість руйнування цих сталей: більшу для сталі марки 2 (рис. 3.6в і 3.5а),
меншу для сталі марки Т (рис. 3.6е і 3.5б).
Підсумовуючи можна стверджувати, що корозивне середовище
незначно знижує циклічну тріщиностійкість сталей марки 2 (коліс типу КП-
2) і марки Т (коліс типу КП-Т) залізничних коліс. За опором корозії та
корозійно-втомному руйнуванню високоміцна колісна сталь не поступається
середньоміцній[351].
Отримані раніше результати досліджень [9, 315, 316] також показали,
що підвищений вміст вуглецю у високоміцній колісні сталі зумовлює суттєве
0
зниження її циклічної тріщиностійкості за низької (до -60 С) температури
експлуатації, а також за високої асиметрії циклу навантаження, яка моделює
вплив залишкових внутрішніх напружень в сталі.