Page 117 - Кулик В.В.
P. 117

117

                         Корозійні  властивості  сталей  можна  характеризувати  швидкістю

                  утворення  пасиваційної  плівки  V   на  свіжоутвореній  поверхні  після  її
                                                             r
                  руйнування,  фіксуючи  електрохімічні  параметри  пари  метал  -  середовище

                  [337].  Також  важливим  фактором,  від  якого  залежить  достовірність  оцінки

                  впливу  швидкості  утворення  пасиваційної  плівки  на  характеристики

                  тріщиностійкості  є  інтервал  часу  вимірювання  ()  зміни  електродного

                  потенціалу, а особливо за циклічного навантаження [338, 339].

                         Вплив  дослідних  середовищ  на  корозійну  поведінку  колісних  сталей

                  має певні особливості. Полірована поверхня сталі марки 2 у 3,5%-му водному

                  розчині NaCl покривалась локальними корозійними дефектами (пітингами).

                  Вони  зосереджувалися  тільки  в  околі  берегів  тріщини,  тобто  пов’язані  з

                  ділянками  пластично  деформованої  поверхні  зразка,  оскільки  решта

                  поверхні,  що  також  знаходиться  у  корозивному  розчині,  залишалася

                  тривалий час без корозійних ушкоджень. Полірована поверхня сталі марки Т

                  поблизу  тріщини  покривалася  суцільними  корозійними  плямами.  Поверхні

                  зразків  сталей  марки  2  та  марки  Т  у  дистильованій  воді  тривалий  час

                  залишалися без видимих слідів корозії, у тому числі в околі берегів втомної

                  тріщини.

                         Здатність колісних сталей формувати на своїй поверхні захисні плівки


                  у  різних  корозивних  середовищах  після  пошкодження  поверхневого  шару
                  металу,  наприклад,  внаслідок  циклічно  повторюваної  контактної  взаємодії,


                  спричиненої  коченням  чи  проковзуванням  колеса  рейкою,  визначає  їх
                  опірність  до  впливу  середовища.  За  швидкістю  утворення  захисної  плівки


                  можна ранжувати колісні сталі за цією здатністю. Значення швидкостей  V ,
                                                                                                             10
                                                                                                             r
                  V і V  за різних проміжків часу вимірювання (=10; 100 і 250 мс) свідчать,
                         250
                    100
                   r
                         r
                  (див.  табл.  3.2),  що  сталь  марки  Т  володіє  вищою  захисною  здатністю  в
                  початковий  момент  взаємодії  пари  метал-середовище  (V )  в  обох
                                                                                                10
                                                                                                r
                  середовищах. Зі збільшенням часу вимірювання до 100…250 мс параметр V
                                                                                                               r

                  менш інформативний, відмінності у його значеннях несуттєві і неоднозначні:
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122