Page 255 - Кулик В.В.
P. 255
255
Висновки до розділу 4
1. Виявлено, що за умов екстрених гальмувань для сталей
залізничних коліс типу КП-Т та КП-2 створюються сприятливіші умови для
утворення дефектів типу повзун на поверхні кочення, ніж для графітизованої.
Встановлено, за низьких кліматичних температур (до –40С) графітизована
сталь не схильна до низькотемпературного окрихчення, а вплив корозивного
середовища на характеристики її циклічної тріщиностійкості відсутній.
Проте її низька циклічна в’язкість руйнування (K < 40…50 МПа∙√м) не
fc
відповідає вимогам до перспективних колісних сталей.
2. Встановлено, що підвищений вміст кремнію (~1%) і марганцю
(~1%) за пониженого вмісту вуглецю (0,58…0,60%) забезпечує високі
границі міцності = 1000…1100 MПa) і плинності ( = 730…770 MПa),
В
0,2
2
твердість (320…330 HB) і ударну в’язкість (KCU +20 = 27…33 Дж/см )
колісної сталі. Кремній і марганець сприяють вирівнюванню циклічної
в’язкості руйнування K сталі у різних зонах ободу колеса, а також
fc
зниженню високотемпературної (вище 500ºС) пластичності (відносного
видовження ), що призводить до зменшення схильності сталі до утворення
повзунів на поверхні кочення порівняно зі стандартними колісними сталями
марок 2 і Т.
3. Твердорозчинне зміцнення таких сталей за порівняно високого
(~0,6%) вмісту вуглецю обумовлює відносно низьку тріщиностійкість за
циклічного навантаження у вихідному стані і за впливу термосилових
чинників під час гальмування, а також низький опір пошкоджуваності в
умовах контактної втоми. Для оптимізації комплексу характеристик, які
визначають опір зношуванню і пошкоджуваності поверхні кочення
високоміцних залізничних коліс, рекомендовано знизити вміст вуглецю в них
до 0,52…0,53%.
4. Показано, що зменшення тріщиноутворення на поверхні кочення
високоміцних залізничних коліс досягається за зниженого вмісту вуглецю та