Page 257 - Кулик В.В.
P. 257
257
РОЗДІЛ 5
ОПТИМІЗАЦІЯ СТРУКТУРНО-ФАЗОВОГО СТАНУ СТАЛЕЙ
ВИСОКОМІЦНИХ КОЛІС ПІСЛЯ РЕМОНТНОЇ НАПЛАВКИ
Після тривалої експлуатації колеса зношуються, а на їх поверхні
кочення виникають різного роду дефекти [343]. Тому їх обточують і профіль
відновлюють електродуговим наплавленням [446]. Проте після цього в зоні
термічного впливу колеса залежно від швидкості охолодження формується
структура, схильна до крихкого руйнування шляхом полегшеного
зародження і росту тріщин [446]. Це вимагає пошуку ефективних режимів
наплавлення та охолодження відновлюваних коліс, щоб забезпечити
конструкційну міцність металу в зоні термічного впливу, зокрема, підвищену
тріщиностійкість у високоміцному стані.
Встановлено, що для досягнення вищої опірності крихкому
руйнуванню необхідно забезпечити умови, коли в металі зони термічного
впливу утвориться бейнітно-мартенситна структура без верхнього бейніту, а
частка мартенситу не перевищуватиме кількості нижнього бейніту. Для
колісних сталей з підвищеним вмістом вуглецю це забезпечує швидкість
охолодження в інтервалі температур 600…500 ºС W = 5…6 ºС/сек. Але
6/5
навіть тоді опірність крихкому руйнуванню зони термічного впливу в 1,5
рази менша, ніж основного металу ободу колеса [447].
5.1. Застосування Q-n-P обробки для підвищення циклічної
тріщиностійкості зони термічного впливу наплавок
Одним із можливих шляхів розв’язати задачу підвищення
тріщиностійкості зони термічного впливу наплавок є також застосування
нової технології обробки сталей [448, 449] – “Quenching and Partitioning” (Q-
n-P), яка складається з двох стадій: