Page 250 - Кулик В.В.
P. 250
250
Оцінюючи роботоздатність основі діаграм конструкційної міцності - за
поєднанням характеристик міцності та циклічної в'язкості руйнування
B
ΔK (рис. 4.56а), що найвищою міцністю володіє сталь марки Т, а найвищою
fc
циклічної в'язкості руйнування - сталь марки 2. Проте оптимальним
поєднанням вищезазначених характеристик володіють сталі марки Ф1, Ф2
[442]). Коли аналізувати роботоздатність за поєднанням характеристик
міцності та порогу втоми ΔK (рис. 4.56б), то варто зазначити
B
th
нечутливість зміни структурно-фазового стану за характеристикою порогу
втоми ΔK , за зміни границі міцності більше ніж в 1,5 рази поріг втоми
th
.
змінюється лише на 1-1,5 МПа √м. Варто зазначити, що недоліком цього
способу є те, що за цього підходу не враховують роботоздатність колісних
сталей за критерієм зношування.
Тому оцінювання роботоздатності колісних сталей на підставі
комплексних діаграм експлуатаційної надійності є об'єктивнішим (рис. 4.57).
Так як роботоздатність сталей залізничних коліс оцінюють комплексно за
опором зношуванню і тріщиноутворенню (вищерблюванню) на поверхні
кочення, ґрунтуючись на діаграмі експлуатаційної надійності колісних
сталей (рис. 4.57).
На основі отриманих даних встановлено (рис. 4.57), що найвищим
опором до пошкоджуваності володіє запропонована сталь Н4 з нітридним
зміцнення (рис. 4.57 точка 6) та сталь марки 2 (рис. 4.57 точка 1), проте має
низький опір зношуванню. Високим опором до зношування володіє сталь з
твердорозчинним зміцненням марки К2 (рис. 4.57 точка 4) та сталі Т (рис.
4.57 точка 2) і Т (рис. 4.57 точка 3), проте має низький опір до
м
пошкодженості. Очевидним є той факт, що шуканий оптимум буде
наближатися до правого верхнього кута цієї діаграми (рис. 4.57). Сталь Ф2
забезпечує оптимальне поєднання опору до зношування та пошкоджуваності
(рис. 4.57 точка 9).