Page 175 - Кулик В.В.
P. 175
175
РОЗДІЛ 4
СТРУКТУРНА ОПТИМІЗАЦІЯ СЛУЖБОВИХ ХАРАКТЕРИСТИК
ВИСОКОМІЦНИХ КОЛІСНИХ СТАЛЕЙ
4.1. Шляхи підвищення роботоздатності високоміцних колісних
сталей
Підсумовуючи експериментальні дані з позицій сформульованої
концепції створення нових високоміцних колісних сталей, приходимо до
висновку про необхідність забезпечення оптимального поєднання їх високої
міцності і твердості (опору зношуванню) і циклічної тріщиностійкості (опору
пошкоджуваності) за зниженого вмісту вуглецю.
При цьому повинен бути компенсований негативний вплив зменшення
вмісту вуглецю на міцність колісних сталей.
Для вирішення цієї проблеми окреслено наступні шляхи:
використанням графітизованих сталей – створення графітової
фази для забезпечення зносостійкості при зменшенні вмісту
вуглецю і твердості матриці (принцип Сен-Венана);
твердорозчинне зміцнення за підвищеного вмісту кремнію і
марганцю і пониженого вмісту вуглецю згідно відомої залежності
вуглецевого еквіваленту:
%Si + %Mn %Ni + %Cu %Cr + %Mo + %V
C %С + + + ;
екв.
6 15 5
дисперсійне нітридне зміцнення за підвищеного вмісту ванадію і
азоту та пониженого вмісту вуглецю;
одночасне твердорозчинне і дисперсійне зміцнення за
пониженого вмісту вуглецю.