Page 111 - Кулик В.В.
P. 111

111

                  хоча  раніше  для  коліс  КП-2  (колеса  виготовлені  зі  колісної  сталі  марки  2)

                  найбільшу  кількість  складали  прокат  і  пошкодження  гребеня  (його

                  стоншення, вертикальний підріз і гострокінцевий накат [343].

                         Вищербини зумовлені тріщиноутворенням внаслідок контактної втоми

                  металу, а повзуни – його локальним течінням. Цьому сприяє проковзування в

                  зоні контакту колесо-рейка (особливо під час гальмування на сортувальних

                  гірках),  де  суттєво  (до  900  С  [283])  підвищується  локальна  температура

                  (T гальм ).  Для  рейки  вона  розподіляється  вздовж  шляху  гальмування,  а  для

                  колеса  теплове навантаження  концентрується  в  зоні  контакту.  В  результаті

                  тут  падає  опір  текучості  металу, а  після  швидкого охолодження  проходить

                  часткова трансформація вихідної перлітно-феритної структури колісної сталі

                  в мартенситну. Повзуни спричиняють ударні навантаження, що інтенсифікує

                  тріщиноутворення, особливо за мартенситної структури.

                         Порівняння  пошкодженості  коліс  випуску  2005-2008  рр.  залежно  від

                  марки  сталі  виявило  (рис.  3.2в),  що  в  колесах  КП-Т  повзунів  і,  особливо,

                  вищербин значно більше, ніж у колесах КП-2. Водночас слід зауважити, що

                  дефектів у вигляді повзунів і вищербин не зафіксовано під час випробувань

                  вагонів  з  колесами  КП-Т  по  замкнутому  маршруту  “Роковате  –  Ужгород  –

                  Кошице”,  де  заборонено  спускати  вагони  з  гірок,  що  підтверджує


                  формування  цих  пошкоджень  у  першу  чергу  за  впливу  температурно-
                  силових факторів під час гальмування [344].


                         Встановлено  (рис.  3.3),  що  повзуни  різняться  також  за  глибиною
                  залягання: в колесах КП-2 їх більше глибиною 0,6…1,2 мм, а в колесах КП-Т


                  – глибиною 1,4…2,4 мм [343]. Це несподіваний факт, зважаючи, що границя
                  текучості сталі марки Т вища, ніж сталі марки 2. Проте він стає зрозумілим,


                  коли проаналізувати отримані [345] температурні залежності характеристик

                  міцності і пластичності сталей марок 2 і Т.
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116