Page 111 - Кулик В.В.
P. 111
111
хоча раніше для коліс КП-2 (колеса виготовлені зі колісної сталі марки 2)
найбільшу кількість складали прокат і пошкодження гребеня (його
стоншення, вертикальний підріз і гострокінцевий накат [343].
Вищербини зумовлені тріщиноутворенням внаслідок контактної втоми
металу, а повзуни – його локальним течінням. Цьому сприяє проковзування в
зоні контакту колесо-рейка (особливо під час гальмування на сортувальних
гірках), де суттєво (до 900 С [283]) підвищується локальна температура
(T гальм ). Для рейки вона розподіляється вздовж шляху гальмування, а для
колеса теплове навантаження концентрується в зоні контакту. В результаті
тут падає опір текучості металу, а після швидкого охолодження проходить
часткова трансформація вихідної перлітно-феритної структури колісної сталі
в мартенситну. Повзуни спричиняють ударні навантаження, що інтенсифікує
тріщиноутворення, особливо за мартенситної структури.
Порівняння пошкодженості коліс випуску 2005-2008 рр. залежно від
марки сталі виявило (рис. 3.2в), що в колесах КП-Т повзунів і, особливо,
вищербин значно більше, ніж у колесах КП-2. Водночас слід зауважити, що
дефектів у вигляді повзунів і вищербин не зафіксовано під час випробувань
вагонів з колесами КП-Т по замкнутому маршруту “Роковате – Ужгород –
Кошице”, де заборонено спускати вагони з гірок, що підтверджує
формування цих пошкоджень у першу чергу за впливу температурно-
силових факторів під час гальмування [344].
Встановлено (рис. 3.3), що повзуни різняться також за глибиною
залягання: в колесах КП-2 їх більше глибиною 0,6…1,2 мм, а в колесах КП-Т
– глибиною 1,4…2,4 мм [343]. Це несподіваний факт, зважаючи, що границя
текучості сталі марки Т вища, ніж сталі марки 2. Проте він стає зрозумілим,
коли проаналізувати отримані [345] температурні залежності характеристик
міцності і пластичності сталей марок 2 і Т.