Page 34 - дисертація Головчук
P. 34
34
використання системи розпилення Appleton, WI – Miller BP 400 Arc Spray
System дозволяє отримувати дешеві електродугові покриття з ПД Alpha-1880
зносостійкість яких знаходиться на рівні дорогих покриттів отриманих
надзвуковою газополуменевою металізацією. Покриття із ПД має дуже високу
мікротвердість (18,8 Гпа) яка забезпечується дрібнодисперсними виділеннями
карбідів та боридів у структурі покриттів. При товщині покриття 1 мм його
адгезія до стальної основи становить 55-60 МПа а при товщині покриття 2 мм
38-40 МПа.
Багато досліджень проведено для оцінки абразивної зносостійкості не
жорстко закріпленим абразивом за методикою Брінеля–Хауорта [64-68].
Встановлено, що покриття із ПД систем Fe–B, Fe–Cr–B, Fe–Cr–B–Al,
Fe–Cr–C, Fe–Cr–С–Al мають високу мікротвердість (Н μ= 6...12 ГПа) а
відповідно і високу абразивну зносостійкість. Так зносостійкість покриттів з
ПД ПП-МП-63 та ПП-ММ-65 системи Fe–Cr–C–Al у 5,5 разів вища за
зносостійкість електродугових покриттів сформованих із суцільного
нержавіючого електродного дроту. 06Х19Н9Т [69]. При високому вмісті бору
у покриттях формується значна кількість аморфної фази. У роботі [70]
приведені дані по зносостійкості аморфізованих покриттів із ПД систем Fe–B
і Fe–Cr–B. Показано, що такі аморфізовані покриття мають високу абразивну
зносостійкість, яка переважає зносостійкість типового зносостійкого покриття
- оплавленого покриття із нікелевого самофлюсного сплаву ПГ-10Н-01 в
1,8…1,9 разів. Як вважають автори, така висока абразивна зносостійкість
зумовлена підвищеною їх когезивною міцністю та особливо значним вмістом
аморфної фази у структурі покриттів.
Досліджували покриття на основі молібдену, що напилювали електро-
дуговим методом для підвищення зносостійкості поршневих кілець [71-75] . У
другому випадку до порошку молібдену додавали порошки алюміній-кремні-
євих сплавів [75-82]. Встановили що, зносостійкість покриттів із чистого Mo є
меншою ніж зносостійкість композиційних покриттів (із суміші молібдену із
порошками алюміній кремнієвого сплаву). Структурні дослідження показали,