Page 5 - Aref_Shtoyko
P. 5

3

             Наукова новизна роботи полягає в наступному:
         На  основі  відомого  енергетичного  підходу  сформульовано  розрахункову  модель
          для визначення залишкового ресурсу труби газопроводу за циклічної зміни тиску
          наводнювального газу.
         З допомогою методу функції хімпотенціалу, розвинутого в роботах І. К. Походні і
          Д.  В.  Рудавського,  розраховано  розподіл  водню  у  зварному  з’єднанні  труби

          газопроводу.
         Розраховано  за  допомогою  методу  скінчених  елементів  розподіл  водню  в
          компактному  зразку  з  тріщиною,  який  наводнюється  електролітично  з  боку,
          протилежному тріщині.
         Побудовано розрахункову модель для визначення кінетики і періоду докритичного
          росту втомної тріщини в кільцевому зварному шві стінки труби газопроводу.
         Вперше розроблено методи визначення залишкового ресурсу труб нафтопроводів із
          зовнішніми  і  внутрішніми  поверхневими  тріщинами  за  ламінарного  і
          турбулентного потоків нафти, дії корозивного середовища і гідроударів.
         Вперше запропоновано методи врахування поточної деградації матеріалів в часі їх
          експлуатації  при  визначенні  ресурсу  труб  нафтогазопроводів  з  поверхневими
          тріщинами.
             Обґрунтованість і достовірність наукових результатів випливає з коректності
        і  строгості  математичних  постановок  задач,  використання  основних  законів
        термодинаміки  і  механіки  сповільненого  руйнування  твердих  тіл,  узгодження
        окремих  теоретичних  результатів  з  результатами  експериментальних  досліджень,
        застосування обґрунтованих числових методів до розв’язання рівнянь математичної
        фізики.
             Теоретичне  значення  роботи  полягає  у  створенні  методів  дослідження
        залишкової  довговічності  труб  нафтогазопроводів  з  урахуванням  дії  на  них  низки
        силових і фізико-хімічних чинників, зокрема, їх маневрового режиму навантаження,
        гідроударів,  наводнювання  труб  з  транспортованого  газу,  одночасного  впливу
        наводнювальних  і  корозивних  середовищ,  деградації  матеріалів  труб  в  процесі  їх
        тривалої  експлуатації.  Це  розширює  клас  розрахункових  моделей  механіки
        сповільненого руйнування твердих тіл.
             Практичне  значення  отриманих  результатів  полягає  у  можливостях  їх
        використання  в  інженерних  розрахунках  залишкової  довговічності  тривало
        експлуатованих труб нафтогазопроводів з тріщинами з урахуванням, з одного боку,
        певних  особливостей  дії  силових  чинників  та  корозивно-наводнювального  впливу
        ґрунтового  і  транспортованих  середовищ,  а  з  іншого  –  експлуатаційної  деградації
        металу труб. Результати роботи частково впроваджені в УМГ «Львівтрансгаз» ПАТ
        «Укртрансгаз» як складова розробленої методики діагностування стану матеріалу і
        залишкового  ресурсу  магістральних  газопроводів.  Методика  включає  польове
        обстеження  ділянки  магістрального  газопроводу  з  метою  встановлення
        експлуатаційних умов, визначення механічних і корозійно-механічних властивостей
        експлуатованого металу, а також необхідних констант для розрахунку залишкової
        довговічності в умовах наводнювання металу стінки труби.
             Апробація  результатів  роботи.  Основні  результати  досліджень,  викладені  в
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10