Page 195 - Кулик В.В.
P. 195

195

                         Підсумовуючи           результати        низькотемпературних             досліджень

                  встановлено,  що  за  низьких  кліматичних  температур  (до  -40                          0 С)

                  доевтектоїдна  графітизована  сталь  не  схильна  до  низькотемпературного

                  окрихчення на відміну від сталей коліс КП-2 (сталь марки 2) і КП-Т (сталь

                  марки Т).

                         Виготовлення         залізничних       коліс     не     передбачає       будь-якого

                  протикорозійного  захисту,  тому  вони  можуть  кородувати  під  впливом

                  атмосферного середовища.

                         Випробовували  зразки  доевтектоїдної  графітизованої  сталі,  а  також

                  зразки  вирізані  з  колеса  типу  КП-Т  (сталь  марки  Т)  та  колеса  типу  КП-2

                  (сталь  марки  2),  хімічний  склад  і  механічні  характеристики  яких  після

                  випробувань  за  статичного  і  циклічного  навантажень  на  повітрі  подано  в

                  розділі 3.

                         Вплив  дослідних  середовищ  на  корозійну  поведінку  колісних  сталей

                  має певні особливості. Полірована поверхня як доевтектоїдної графітизованої

                  сталі так і сталі марки Т залізничного колеса поблизу тріщини покривалася

                  суцільними корозійними плямами.

                         Вплив  корозивного  середовища  на  циклічну  тріщиностійкість  залізо-

                  вуглецевих сплавів проявляється, переважно, у підвищенні швидкості росту

                  втомної тріщини на середньоамплітудній ділянці діаграми (da/dN – ΔK) [352].

                  Для  обох  досліджених  колісних  сталей  негативний  вплив  корозивного

                  середовища  на  кінетику  втомної  тріщини  незначний  (зокрема,  порогове

                  значення     K       і  циклічна  в’язкість  руйнування        K      змінюються  мало)
                                  10  9                                             10  5
                  (рис. 4.14а, б), а для графітизованої сталі взагалі відсутній (рис. 4.14в) [402].

                         Мікрофрактографічний  аналіз  зламів  зразків  сталей  виявив,  що

                  мікромеханізми  росту  втомної  тріщини  для  усіх  сталей  (рис.  4.15)  у

                  корозивних середовищах практично не відрізняються від спостережуваних на

                  повітрі [9]: для сталей дещо інтенсифіковані процеси череззеренного відколу

                  за  відсутності  міжзеренного,  характерного  для  руйнування  сталей  у
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200