Page 195 - Кулик В.В.
P. 195
195
Підсумовуючи результати низькотемпературних досліджень
встановлено, що за низьких кліматичних температур (до -40 0 С)
доевтектоїдна графітизована сталь не схильна до низькотемпературного
окрихчення на відміну від сталей коліс КП-2 (сталь марки 2) і КП-Т (сталь
марки Т).
Виготовлення залізничних коліс не передбачає будь-якого
протикорозійного захисту, тому вони можуть кородувати під впливом
атмосферного середовища.
Випробовували зразки доевтектоїдної графітизованої сталі, а також
зразки вирізані з колеса типу КП-Т (сталь марки Т) та колеса типу КП-2
(сталь марки 2), хімічний склад і механічні характеристики яких після
випробувань за статичного і циклічного навантажень на повітрі подано в
розділі 3.
Вплив дослідних середовищ на корозійну поведінку колісних сталей
має певні особливості. Полірована поверхня як доевтектоїдної графітизованої
сталі так і сталі марки Т залізничного колеса поблизу тріщини покривалася
суцільними корозійними плямами.
Вплив корозивного середовища на циклічну тріщиностійкість залізо-
вуглецевих сплавів проявляється, переважно, у підвищенні швидкості росту
втомної тріщини на середньоамплітудній ділянці діаграми (da/dN – ΔK) [352].
Для обох досліджених колісних сталей негативний вплив корозивного
середовища на кінетику втомної тріщини незначний (зокрема, порогове
значення K і циклічна в’язкість руйнування K змінюються мало)
10 9 10 5
(рис. 4.14а, б), а для графітизованої сталі взагалі відсутній (рис. 4.14в) [402].
Мікрофрактографічний аналіз зламів зразків сталей виявив, що
мікромеханізми росту втомної тріщини для усіх сталей (рис. 4.15) у
корозивних середовищах практично не відрізняються від спостережуваних на
повітрі [9]: для сталей дещо інтенсифіковані процеси череззеренного відколу
за відсутності міжзеренного, характерного для руйнування сталей у