Page 190 - Кулик В.В.
P. 190

190

                  температури, але за високих розмахів K, навпаки, вона суттєво падає (рис.

                  4.10).  Подібно  до  отриманих  раніше  [413]  даних  для  сталі  65Г  за  низьких

                  температур  спостерігаємо  невелике  зростання  порога  втоми  K   обох
                                                                                                      th

                  колісних сталей і падіння циклічної в’язкості руйнування K  з пониженням
                                                                                            fc
                                                0
                  температури  до  –40  С.  Пониження  температури  досліджень  для

                  доевтектоїдної графітизованої сталі призводить до зниження швидкості росту

                  втомної  макротріщини  в  усьому  діапазоні  зміни  коефіцієнта  інтенсивності

                  напружень, а циклічна в’язкість руйнування K  залишається незмінною, на
                                                                            fc
                  відміну  від  колісних  сталей,  де  пониження  температури  призводить  до

                  погіршення  характеристик  циклічної  тріщиностійкості  у  високоамплітудній

                  ділянці діаграми, внаслідок окрихчення.

                         Зауважимо,  що  в  межах  припорогової  і  середньоамплітудної  ділянок

                                                                             0
                  діаграми зміна температури в інтервалі 20…-40  С практично не впливає на
                  кінетику  втомного  руйнування  для  колісних  сталей,  на  відміну  від

                  запропонованої  доевтектоїдної  графітизованої  сталі.  А  циклічна  в’язкість

                  руйнування  колісних  сталей  з  пониженням  температури  від  нормальної  до

                       0
                  -40  С зменшується у 2,2–2,4 рази для сталей марки Т та марки 2 залізничних
                                                                                                            0
                  коліс  (рис.  4.10а,  б).  Слід  зауважити,  що  низькотемпературна  (-40  С)
                  циклічна  в’язкість  руйнування  K   сталі  марки  2  і  доевтектоїдної
                                                                 fc
                  графітизованої  сталі  є  співмірні,  хоча  перша  значно  переважала  її  за

                                                          0
                  випробувань при температурі 20  С.
                         Порівняння  доевтектоїдної  графітизованої  сталі  та  сталей  марки  2  і

                  марки  Т  залізничних  коліс  свідчить  (рис. 4.10), що  на  відміну  від  колісних

                  сталей доевтектоїдна графітизована сталь не схильна окрихчення за низьких

                           0
                  (до -40  С) температур [402].
                         Мікрофрактографічний  аналіз  показує,  що  в  усіх  сталях  за  низьких  і


                  середніх розмахів K механізм низькотемпературного втомного руйнування

                  достатньо енергоємний, у зламі переважають деформаційні гребені внаслідок

                  в’язкого  руйнування  окремих  мікрооб’ємів  сталей  (рис.  4.11а,  б,  в).  При
   185   186   187   188   189   190   191   192   193   194   195