Page 188 - Кулик В.В.
P. 188
188
Зміна відносного видовження для досліджуваних сталей є не настільки
однозначна, як вищенаведені залежності границь міцності і текучості. Так
при 500…525°С починається стрімке зростання відносного видовження для
колісних сталей, а особливо для сталі марки Т. Якщо до температури
випробувань 550°С сталь марки Т за пластичністю поступається сталі марки
2 на 4%, то в подальшому зі зростанням температури до 800°С вже переважає
на 42% (див. рис. 4.8в). Незначне зростання відносного видовження для
0
доевтектоїдної графітизованої сталі починається при температурі 700 С, до
цього моменту вплив температури на вищезазначену характеристику
відсутній [402-407].
Загалом відносне видовження зросло у 4,5 і 7,8 рази для сталей марки 2
та марки Т та тільки у 1,3 рази для доевтектоїдної графітизованої сталі
відповідно. Така зміна механічних властивостей досліджуваних сталей
обумовлена, в першу чергу, різним вмістом вуглецю в сталях марок Т та
2залізничних коліс, який становить 0,66 та 0,58% відповідно, а також
зміщенням діаграми Fe-C вгору та вліво для графітизованої сталі (рис. 4.9) і
відтак, визначає нижчу температуру аустенізації сталі марки Т та вищу
графітизованої сталі порівняно з сталлю марки 2 [407].
Отримані температурні залежності механічних характеристик
досліджуваних сталей свідчать, що за умов екстрених гальмувань, коли в зоні
контакту відбувається суттєве підвищення температури матеріалу, для сталей
коліс типу КП-Т (сталь марки Т) та КП-2 (сталь марки 2) є сприятливіші
умови утворення дефектів типу повзун на поверхні кочення, порівняно з
доевтектоїдною графітизованою сталлю.
Схильність до крихкого руйнування може зростати в умовах
експлуатації коліс при низьких кліматичних температурах внаслідок
холодноламкості, яка притаманна вуглецевим сталям, особливо з дефектами
типу тріщин. Тому необхідно оцінити роботоздатність колісних та
запропонованої доевтектоїдної графітизованої сталі за умов
низькотемпературного окрихчування та визначити критерії, які