Page 188 - Кулик В.В.
P. 188

188

                         Зміна відносного видовження для досліджуваних сталей є не настільки

                  однозначна,  як  вищенаведені  залежності  границь  міцності  і  текучості.  Так

                  при 500…525°С починається стрімке зростання відносного видовження для

                  колісних  сталей,  а  особливо  для  сталі  марки  Т.  Якщо  до  температури

                  випробувань 550°С сталь марки Т за пластичністю поступається сталі марки

                  2 на 4%, то в подальшому зі зростанням температури до 800°С вже переважає

                  на  42%  (див.  рис.  4.8в).  Незначне  зростання  відносного  видовження  для

                                                                                                        0
                  доевтектоїдної графітизованої сталі починається при температурі 700  С, до
                  цього  моменту  вплив  температури  на  вищезазначену  характеристику

                  відсутній [402-407].

                         Загалом відносне видовження зросло у 4,5 і 7,8 рази для сталей марки 2

                  та  марки  Т  та  тільки  у  1,3  рази  для  доевтектоїдної  графітизованої  сталі

                  відповідно.  Така  зміна  механічних  властивостей  досліджуваних  сталей

                  обумовлена,  в  першу  чергу,  різним  вмістом  вуглецю  в  сталях  марок  Т  та

                  2залізничних  коліс,  який  становить  0,66  та  0,58%  відповідно,  а  також

                  зміщенням діаграми Fe-C вгору та вліво для графітизованої сталі (рис. 4.9) і

                  відтак,  визначає  нижчу  температуру  аустенізації  сталі  марки  Т  та  вищу

                  графітизованої сталі порівняно з сталлю марки 2 [407].

                         Отримані       температурні        залежності       механічних       характеристик

                  досліджуваних сталей свідчать, що за умов екстрених гальмувань, коли в зоні

                  контакту відбувається суттєве підвищення температури матеріалу, для сталей

                  коліс  типу  КП-Т  (сталь  марки  Т)  та  КП-2  (сталь  марки  2)  є  сприятливіші

                  умови  утворення  дефектів  типу  повзун  на  поверхні  кочення,  порівняно  з

                  доевтектоїдною графітизованою сталлю.

                         Схильність  до  крихкого  руйнування  може  зростати  в  умовах

                  експлуатації  коліс  при  низьких  кліматичних  температурах  внаслідок

                  холодноламкості, яка притаманна вуглецевим сталям, особливо з дефектами

                  типу  тріщин.  Тому  необхідно  оцінити  роботоздатність  колісних  та

                  запропонованої          доевтектоїдної        графітизованої         сталі      за      умов


                  низькотемпературного           окрихчування         та     визначити       критерії,      які
   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192   193